عنوان پایان‌نامه

پژوهشی پیرامون رنگ و خط در نگارگری



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی پیرامون رنگ و خط در نگارگری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53978
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مصطفی گودرزی

    رنگ و خط از عناصر اصلی و مهم در هنر نگارگری ایران به شمار می‌روند. نگارگران از سطوح تخت رنگی و خطوط تیره در پیرامون این سطوح، برای نمایش اشکال تصویری استفاده کرده‌اند. کاربرد رنگ‌های خالص و درخشان، عدم نمایش سایه و حجم‌نمایی، و خودداری از کاربرد تیرگی روشنی رنگ‌ها، سبب شده فضای نگاره‌های ایرانی، فضایی سرشار از رنگ و نور را تداعی کند. هم‌نشینی این خصایص در کنار یکدیگر، مبانی زیبایی‌شناسی مختص به هنر نگارگری ایرانی را به وجود آورده است؛ کاربرد رنگ‌های متباین، رنگ‌های مکمل و رنگ‌های سرد و گرم در رنگ‌آمیزی نگاره، سبب ارتقاء کیفیت بصری رنگ‌ها شده است. توجه به زیبایی و جلوه رنگ‌آمیزی این گمان را در ذهن تداعی می‌کند که نگارگران آگاهانه از رنگ و ویژگی‌های رنگی در آثار خود استفاده نموده‌اند. از این‌رو، در پژوهش حاضر علاوه بر تأکید بر نقش خط و رنگ در نگارگری ایران، عوامل تأثیرگذار بر رنگ‌آمیزی نگاره و ویژگی‌های رنگی نگاره‌های ایرانی از منظر رنگ‌شناسی علمی مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر رنگ و خط در نگارگری ایران، در سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل اول و دوم، به عوامل تأثیرگذار بر رنگ از دو منظرِ ایرانی و هنر غرب پرداخته شده؛ در فصل سوم، انواع خط، خط در نگارگری ایران، تأثیرِ موضوع و عنوان اثر، مکاتب پیشین و رنگ بر کارکرد خط بیان شده است. عوامل نام برده در جامعه آماری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نمونه‌های قابل تطبیق معرفی ‌گردیده است و به خصوص در بررسی رنگ‌شناسی نگاره‌های ایرانی از منظر هنر غرب، آثار تجزیه و تحلیل شده‌اند.
    Abstract
    Color and line are the most important and major elements in Persian (Iranian) painting art. Painters have used colorful straight surfaces and dark lines around of these surfaces for presentation of pictured figures. Application of bright and pure colors, lack of presentation of shadow, volume appear, prevention to application of light-matte of colors cause persian painting spaces show a space full of light and color. Association of these characteristics beside each other created basic of aesthetics for Persian painting art. Application of supplementary and divergent colors, cold and hot colors in painting cause the promotion of visual sighting of colors. Attention to beauty and manifestation of painting are supposed to painters use consciously the color and color characteristics in their works. So, in this study the effective factors on painting of work and painting characteristics of Iranian art are investigated in chromatology science. In this research, color and line in Persian painting are investigated in three chapters. In first and second chapter, the effective factors on color are surveyed in two Iranian views and west art, in third chapter, different kind of line, line in Persian painting, subject effect and work title, last ideologies and color on line application are arisen. The mentioned factors are investigated in statistic and research society and the comparative samples are introduction, especially they analyzed in color knowledge science of Persian painting in west art view.