عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی هندبال با استفاده از روش بازخورد ۳۶۰ درجه



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی هندبال با استفاده از روش بازخورد ۳۶۰ درجه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1121;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65955
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محمود گودرزی

    ضرورت ارزیابی عملکرد مربیان امری بدیهی است و توافق همگانی روی آن وجود دارد؛ اما در مورد اینکه از چه روشی مربیان مورد ارزیابی قرار گیرند، اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به اینکه بهترین نوع ارزشیابی، ارزشیابی تعاونی است، سهیم کردن همه اعضا در کار سنجش بسیار مهم است و ضرورت بکارگیری یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب برای مربیان به چشم می خورد. بنابراین پژوهشگر بدنبال ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی هندبال با استفاده از روش بازخورد 360 درجه می باشد. در این پژوهش مربیان تیم های ملی هندبال به عنوان ارزیابی شوندگان در نظر گرفته شدند و ورزشکاران به عنوان افراد زیر دست، مربیان همکار به عنوان همتایان، مدیران فدراسیون هندبال به عنوان بالادستان عملکرد انها را مورد ارزیابی قرار دادند؛ ضمن اینکه مربیان نیز خودشان را ارزیابی کردند. بنابراین جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران، (سر) مربیان، سرپرستان و مدیران تیم های ملی هندبال در کلیه رده های سنی و در بخش مردان بود که شمار آنان روی هم رفته 69 نفر بود. روش نمونه گیری از نوع سرشماری بود و همه پرسشنامه های پخش شده به درستی برگشت داده شدند. برای گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای با مطالعه تحقیقات قبلی و نظرسنجی اساتید ساخته شد که با 40 سوال عملکرد مربیان را حول چهار محور مهارت های مدیریتی، مهارت های فنی، ویژگی های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی می سنجید. از آزمون ANOVA برای مقایسه نتایج ارزیابی گروه های مختلف استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین نتایج ارزیابی ورزشکاران، مربیان همکار، مدیران و خود مربیان در خصوص مهارت های مدیریتی، مهارت های فنی، ویژگی های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی مربیان تیم های ملی هندبال وجود نداشت، اما زمانی که هر یک از این 40 معیار بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت در 17 مورد تفاوت معنادار بود. در نهایت پیشنهاد می شود مربیان با استفاده از بازخوردهای فراهم شده، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نمایند و درصدد بهره گیری از نقاط قوت خود و برطرف کردن نقاط ضعف خود برآیند.
    Abstract
    Coaches are one of the important human resources in sport federations that have special role in organization success, as their negligible decisions can affect federation performance in championship sport. Therefore using effective systems for selecting, attracting, maintenance, evaluating and developing of coaches is necessary and it`s possible by using appropriate performance evaluation system. 360 degree feedback is one of the recent evaluation systems that by gathering different stakeholders’ approaches can provide more realistic and accurate evaluation of individuals’ performance. In this manner, list of desired competencies be provided and all of related individuals in organization such as superiors, peers and slaves be asked to evaluate person based on desired traits. Also evaluated person participate in this process and evaluate himself as self evaluation. Therefore, the purpose of this study was to performance evaluation of handball national team coaches by using 360 degree feedback. Statistical population of this study include all of athletes, (head) coaches, supervisors and managers of men and women handball national team in different age levels. The number of statistical population was 147 individuals. Statistical sample was equal with population and 108 questionnaires were returned correctly. For collecting data, “performance evaluation criteria for handball national team coaches’ scale” was used that was provided by Monazami (2009). In this questionnaire, 40 criteria in 4 total subscales including managerial skills, technical skills, social skills and personal characters were designed in likert 5 value scale. According to abnormal data distribution, kruskal-Waliss and Mann-Whitney U Tests was used for Data analyzing in significant level of 0.05. Results showed that there was no significant difference between athletes, peer coaches, managers and self evaluation results in managerial, technical, social and interactional, personal and moral skills. Therefore total evaluation criteria can’t revealed the differences between groups. Whatever evaluation criteria are minor can provide more useful results. Coaches were scored excellent in these skills including: the ability of developing discipline, sport programs control and supervision, coaching license level, applying knowledge in practice, updated knowledge, severity, self confidence, hard work, the ability of teaching and interest in coaching. So, these skills are coaches’ strengths. Skills including evaluating athletes’ satisfaction, using appropriate rewards and punishments, considering special needs of athletes, being aware of first aid and sport injuries, being aware of food supplements, appropriate fitness to show sport skills, having international position and lack of using offensive expressions, are coaches weaknesses compared with other skills. Finally, while coaches will be offered to improving these characters, suggest that these skills and characters be considered in educational courses.