عنوان پایاننامه
شناسایی و اولویت بندی معیارهای اخلاقی در ورزش حرفه ای ایران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 907;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54717
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیمین حلبیان
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی معیارهای اخلاقی در ورزش حرفه ای ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود، که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را اساتید صاحب نظر در حوزه مدیریت ورزشی (38 نفر)، صاحب نظران حوزه ی اخلاق ورزشی (افرادی که در زمینه ی اخلاق و حقوق ورزشی کتاب تالیف کرده اند، مقاله داشته اند و به نحوی با موضوع اخلاق درگیر بوده اند، 12 نفر) و مربیان، مدیران و قهرمانان با اخلاق تحت عنوان کارشناس به تعداد (25 نفر) تشکیل می دهند، که تعداد کلی آنها برابر با 75 نفر می باشد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، از نوع نمونه گیری تمام شمار بود، بنابراین تعداد اعضای نمونه برابر با جامعه آماری و معادل 75 نفر می باشد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته با 56 معیار در قالب پنج مؤلفه اصلی معیارهای تربیتی، معیارهای روانشناختی، معیارهای قانونی، معیارهای اقتصادی و معیارهای فرهنگی- اجتماعی می باشد که برای تعیین روایی محتوا در اختیار 12 تن از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت و ضریب پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0بدست آمد. در قسمت آمار استنباطی، از آزمون ناپارامتری فریدمن جهت اولویت بندی مولفه های تحقیق استفاده شد. بررسی یافته های پژوهش نشان داد که در میان معیارهای اخلاقی شناخته شده در ورزش حرفه ای ایران، معیار تربیتی رتبه ی نخست، معیار قانونی در جایگاه دوم، معیار فرهنگی- اجتماعی در جایگاه سوم و معیارهای اقتصادی و روانشناختی به ترتیب در اولویت چهارم و پنجم قرار گرفتند.
- Abstract
- This research is done to Identification and prioritization moral standards in Iran professional. The purpose of methodology is applicational and gathering data is done as descriptional measuring method that was carried out as field research. Statistical society includes professors in sports management (38 persons), professors of sports ethics (those who have authored books on ethics and rights in sports, issued papers, and have been working with this subject anyway, 12 persons), teachers, directors, and fair athletes as experts (25 people) whose total sum would be 75. The number of statistical sample equals the statistical population in the research. Data gathering in this research is filling a questionnaire with 56 criteria in 5 basic components of educational, psychological, legal, economical, cultural-societal criteria. To determine the justifiability of the content, these criteria were given to 12 professors of sports management. The final coefficient which was calculated through Kronbach Alpha coefficient was 0/91. In the part of deductional statistics to prioritize the components of the research, the Freedman non-parametrical test was used. The assessment of the findings of this research showed that among known ethic standards of the Iranian professional sports, educational was the first, legal the second, cultural-societal the third, and economical and psychological were the fourth and fifth place in the rank.