شناسایی و تحلیل عوامل درونی موثر بر جذب و بکارگیری فناوری اطلاعات در شرکتهای متوسط صنایع غذایی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 308;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54797
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدامین کشمیری حق
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- این تحقیق با عنوان شناسایی و تحلیل عوامل درونی موثر برجذب وبکارگیری فناوری اطلاعات در کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. فناوری اطلاعات جز زیر ساختهای اصلی میباشد که دارای تاثیر بسزایی در رشد و توسعه کسب وکارهای متوسط ایفا مینماید .دراین تحقیق درابتدا با بررسی تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این حوزه به شناسایی عوامل درونی موثر درجذب وبکارگیری فناوری اطلاعات و ارائه چارچوب مفهومی تحقیق برخاسته از ادبیات موضوع پرداخته و درگام بعدی تحقیق، در دو بخش کیفی و کمی انجام پذیرفت که در بخش کیفی با استفاده از 18 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و مدیران صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی که تجربه و تخصص جذب وبکارگیری فناوری اطلاعات را در کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی را داشتند به بررسی و بهبود عوامل شناسایی شده موثر در این فرایند براساس نظر خبرگان پرداخته و این عوامل شناسایی شده در بخش کمی در کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی تحلیل و اولویت بندی گردید .5 بعد اصلی مدیریت ارشد ، منابع ، پرسنل ، ویژگی های سازمانی ، ویژگی های سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به عنوان ابعاد اصلی شناسایی گردید که هرکدام دارای زیر مولفه ها و شاخصهایی بودند که از عوامل موثر مرتبط با مدیریت ارشد در کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی، نگرش مدیران ارشد نسبت به فناوری اطلاعات دارای اولویت بالاتری نسبت به سایر مولفه ها دارا میباشد و نواوری مدیر نیز دارای کمترین اولویت در بین مولفه های مدیریت ارشد را کسب نموده اند که بیانگر این نکته است که برای موفقیت جذب و بکارگیری فناوری اطلاعات یکی از ارکان اصلی مدیریت ارشد میباشد.در بخش منابع وجود منابع مالی کافی دارای اولویت بالاتر میباشد همچنین وجود نیروی متخصص فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بر فناوری اطلاعات به ترتیب دارای رتبه ها و اولویتهای بعدی در مولفه های مرتبط با منابع را دارا میباشند . این یافته ها در مورد کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی دارای سازگاری با تحقیقات گذشته میباشند.در بخش ویژگی های سازمانی وجود زیر ساختهای فنی و سخت افزاری برای فناوری اطلاعات در سازمان دارای بالاترین اولویت در مولفه های مرتبط با بعد ویژگی های سازمانی میباشد همچنین وجود استراتژی های سازمانی مشوق فناوری اطلاعات دارای پایین ترین اولویت را دارا میباشد و مولفه های نواوری سازمانی، اندازه بنگاه، نوع فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی به ترتیب دارای اولویتهای بعدی را دربین جایگاه این دو مولفه را دارا هستند .در بخش پرسنل ، نگرش پرسنل به فناوری اطلاعات دارای بالاترین اولویت در مولفه های اثرگذار بر بعد پرسنل میباشد و بعد از این مولفه دانش فناوری اطلاعات پرسنل ، مشارکت پرسنل در پیاده سازی و اجرای فناوری اطلاعات و نهایتا آموزش پرسنل در حوزه فناوری اطلاعات دارای اولویتهای بعد در این بعد را دارا هستند. همچنین در بخش مولفه های مرتبط با سیستمهای اطلاعاتی براساس آزمون فریدمن رتبه میانگین مولفه های مرتبط با ویژگی های سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات اثر گذار بر جذب وبکارگیری فناوری اطلاعات باهم تقریبا برابر است و بنظر میرسد که در کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی بررسی شده مولفه های آسانی کار با سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات ، کیفیت سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات ، امنیت سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات ، هزینه سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات ونهایتا سودمندی درک شده دارای اولویتهای مشابهی در بعد ویژگی های سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات اثر گذار بر جذب وبکارگیری فناوری اطلاعات را دارا هستند و این را میتوان جز محدودیتهای تحقیق نام برد. همچنین ابعاد مدل دارای رتبه ها و اولویت های متفاوتی هستند . عوامل مرتبط با منابع دارای بالاترین اولویت در ابعاد مدل میباشد و بعد از این عوامل مرتبط با سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات ، عوامل مرتبط با مدیریت ارشد ، عوامل مرتبط با ویژگی های سازمانی و نهایتا عوامل مرتبط با پرسنل دارای اولویتهای بعدی در مدل را دارا هستند که نشانگر اولویت هر بعد و مولفه های مرتبط با هر کدام است .در آخراین یافته ها با یافته های تحقیقات گذشته مقایسه و تحلیل گردیده اند. کلمات کلیدی : جذب وبکارگیری فناوری اطلاعات ، کسب وکارهای متوسط صنایع غذایی ، عوامل درونی موثر
- Abstract
- This research with title identification and analysis of effective internal factors on IT adoption in medium sized enterprises in food industry of East Azerbaijan province was conducted . IT is one of the fundamental infrastructures that has a great effect on the growth of SMEs . in this research at first we investigated previous rsearches in this area and we identified effective internal factors and desigined conceptual research framework according the literature.then in qualitative section with 18 semi strutted interviews with experts and managers of food industry we improve our research conceptual framework and finally in quantitative part of the research these factors were analyzied . top management , resources ,staff (users),organizational features and finally IT solution features are the five dimention of effective internal factors that each dimention has some items for itself. Perception and attitude of manager toward IT has the highest pririorty in internal factors related to top management and this fact shows that to the successful IT adoption, top management has an important role. In resources financial resources , IT experts and level of IT investment are three important internal factors that financial resources has the highest priority . in organizational features existing technical infrastures and hardwares for IT has the highest priority . also ,other internal factors like organizational strategy ,organizational size , organizational strcture organizational culture are important internal factors for IT adoption. perception and attitude of personnel ,their IT knowledge , their involvement ,their IT training are internal factors for IT adoption in this dimention.finnaly in IT system features ease of use ,security , quality , cost,perceived usefulness of these systems are the important internal factors in this dimention.these findings are according to the previous researches in the literature .managers and policy makers for successful IT adoption in medium sized enterprises in Food industry should pay attention to these factors and with suitable palnning for IT adoption according to these factors try to make competitive advantage for themselves with this process. Key words: IT adoption, SME, Effective internal factors,Food industry