عنوان پایاننامه
فردگرایی وتاثیر ان بر سبک زندگی ( پیمایش زنان )
- رشته تحصیلی
- مطالعات زنان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58498
- تاریخ دفاع
- ۰۱ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- لیلا محتشم
- استاد راهنما
- حسین میرزائی
- چکیده
- هدف: مطالعات سبک زندگی نشان دهنده وجود تمایز در سبک زندگی بر حسب ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی می باشد. فردگرایی که جهت گیری های ارزشی، نگرشی و رفتاری فرد را هدایت می کند یکی از این ابعاد فرهنگی است می تواند در حوزه های مختلف سبک زندگی تأثیرگذار باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه ای است که بین ابعاد مختلف فردگرایی و حوزه های گوناگون سبک زندگی (زنان) وجود دارد. روش: روش این پژوهش، پیمایشی است و اطلاعات مورد نیاز با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. جامعه آماری زنان شهر تهران در سه منطقه می باشند و حجم نمونه 369 نفر است. در این پژوهش از تحلیل عامل، آزمون F، شفه، و LSD، تحلیل رگرسیون، و آزمون تفاوت میانگین برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: طبق یافته های به دست آمده، بین فردگرایی افقی و مؤلفه های رفتار مصرف، اوقات فراغت برون خانگی، روابط اجتماعی، والگوی خرید(انگیزشی و غیرانگیزشی) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین فردگرایی عمودی و رفتار مصرف، اوقات فراغت برون خانگی، مدیریت بدن، کلیشه های خانوادگی، و الگوی خرید غیرانگیزشی رابطه معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که گرچه جهت گیری های فرهنگی به سمت فردگرایی در بین زنان وجود دارد اما هنوز خانواده نقش ویژه ای در بین زنان دارا می باشد به گونه ای که ما شاهد شکل گیری نوعی فردگرایی در بین زنان در درون بافت خانواده هستیم. واژگان کلیدی: فردگرایی افقی، فردگرایی عمودی، خودتفسیری، سبک زندگی
- Abstract
- Objective: Lifestyle studies have indicated differences in lifestyle in terms of social and cultural aspects. Individualism, which is conducted value, attitude, and behavioural orientations, is one of the cultural aspects that can affect various lifestyle aspects. This study tries to investigate the relationship between different components of individualism and various aspects of lifestyle. Method: The study is based on a survey. 369 women from 3 region of Tehran answered the questionnaire. In this study, factor analysis, F test, LSD and Scheffe, regression analysis, and mean difference test was used. Results: The findings showed that 1) there is meaningful relation between hirozental individualism and various component of lifestyle such as consumption behavior, outdoor leisure time, social relation, impulse and planned purchase. Also, there is meaningful relation between vertical individualism and consumption behavior, outdoor leisure time, body management, family stereotypes, and planned purchase. Conclusion: This study has shown that, although there is cultural orientation toward individualism among women, family has a significant role for them as if a kind of individualism has gorwn in the family context. Keywords: hirozrntal individualism, vertical individualisn, self-construal, lifestyle