عنوان پایاننامه
ارتباط بین عوامل استادیوم و حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 967;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58145
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- علی ناظمی
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- هدف کلی این تحقیق تعیین ارتباط بین عوامل استادیوم و حضور مجدد تماشاگران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. تحقیق حاضر از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. برای جمع آوری داده های مربوط به عوامل استادیوم پرسشنامه ای مشتمل بریازده مؤلفه و 43 سوال ساخته شد که ترکیبی از پرسشنامه های واکفیلد و اسلون (1995)، واکفیلد، اسلون و بلوگت (1996)، گرینویل (2001)، گائو و همکاران (2007) و دروپ و موکافا (2010) بود. حضور مجدد تماشاگران نیز با استفاده از پرسشنامه شش سوالی اندازه گیری گردید که بر مبنای پرسشنامه های پاراسورامان (1996) و شو، جان و ویکتور (2002) و دانکن و گری (2002) ساخته شد. مقیاس هر دو پرسشنامه از نوع پنج ارزشی لیکرت بود. در این تحقیق، روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر 11 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آنها نیز در یک مطالعه راهنما، با آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 83/0 تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال شرکت کننده در مسابقات یازدهمین دور? لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل می دادند که بلیط مسابقات را خریداری کرده بودند. این تماشاگران برای تماشای مسابقات 18 تیم شرکت کننده در لیگ برتر از 12 شهر ایران و در 14 استادیوم حاضر شده بودند. نمونه آماری تحقیق به روش چندمرحله ای، از بین تماشاگران حاضر در چهار بازی برگزار شده در استادیوم های منتخب فولادشهر اصفهان (سپاهان-ذوب آهن)، آزادی تهران (پرسپولیس-استقلال)، یادگار امام تبریز (تراکتورسازی-سایپا) و شهید باهنر کرمان (مس کرمان-سپاهان) انتخاب شدند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برابر با 239 به دست آمد. از پرسشنامه های پخش شده، 241 پرسشنام? قابل استفاده به دست آمد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق، در بخش آمار توصیفی، شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد؛ و در بخش آمار استنباطی، شامل آزمون کالموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و رگرسیون چندگانه بود. نتایج تحقیق نشان داد تمامی عوامل استادیوم رابط? معنی داری با حضور مجدد تماشاگران دارد که در بین این عوامل، دو عامل زیبایی و تخصیص فضا می توانند به طور معنی داری حضور مجدد مشتریان را تبیین کنند.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the relationship between sportscape (stadium factors) and future attendance of spectators in football stadiums. The data for sportscape was gathered by using of the questionnaire that made based on the Wakefield and Sloane (1995), Wakefield et al. (1996), Grenwell et al. (2002), Gau et al. (2007) and Dhurup et al. (2010). Future attendance was measured using a questionnaire based on the Parasuraman et al. (1996), Dunkan and Gray (2002) and Sho et al. (2002). The validity of questionnaires were reviewed by sports marketing professionals and theire reliability confirmed by Chronbach alpha, 0/87 and 0/83, respectively. The population of this study was consist of the entire of spectators participated in 11th football proleague of Iran that were above 14 years. The league consists of 18 teams from 12 cities that they played in 14 stadiums. The size of sample established by a formula equal with 241n. the sample were selected by multistage method from four play that hold in selected stadiums include of Fooladshahr (Esfahan), Azadi (Tehran), YadegarEmam (Tabriz) and Shahid Bahonar (Kerman). Research data was analyzed by Pearson correlation, Simple regressions, and multiple regressions. Results showed that there is a positive relationship between all sportscape and future attendance of spectators in ?= 0/05. In addition, results showed that the aesthetic factor of the stadium and space allocation significantly predict the future attendance of spectator in the stadium.