عنوان پایان‌نامه

مدلسازی مساله زمانبندی در یک سیستم انار



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی مساله زمانبندی در یک سیستم انار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2202;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55427
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    این پایان¬نامه در حالی مساله¬ی زمانبندی کامیون¬های ورودی و خروجی را در یک انبار متقاطع بررسی می¬کند که هریک از کامیون¬ها ممکن است دچار خرابی گشته و از طرف دیگر یک زمان قراردادی را برای زمان تکمیل کار کامیون¬های خروجی در نظر گرفته شده است. برای بررسی چنین موضوعی دو رویکرد کلی در نظر گرفته شده است: 1- هر کامیون با یک احتمال مشخص خراب شده و دارای یک زمان متوسط تعمیر است؛ 2- تعداد خرابی¬های هر کامیون در واحد زمان از یک توزیع پواسون پیروی کرده و زمان تعمیر آن¬ها صفر فرض می¬شود. لازم به ذکر است که رویکرد 1 در دو حالت متفاوت مورد مطالعه قرار گرفته است: الف- جایگاه کامیون¬ها در توالی تاثیری بر احتمال خرابی آن¬ها ندارد؛ ب- هرچه نوبت سرویس¬دهی کامیون دیرتر باشد، احتمال خرابی آن با توجه به زمان تکمیل کار کامیون¬های پیش رو بیشتر می¬گردد. بنابراین سه مدل ریاضی، برای دو حالت رویکرد 1 و یک حالت رویکرد 2، با الهام گرفتن از مدل¬های موجود در ادبیات موضوع طراحی شده است که مدل¬های اول و دوم تک هدفه بوده (کمینه کردن میزان دیرکرد) و مدل سوم دوهدفه است (کمینه کردن میزان دیرکرد و مجموع وزنی زمان¬های تکمیل). این پایان¬نامه از روش شمارش کامل برای بدست آوردن جواب¬های بهینه استفاده نموده و با توجه به پیچیدگی مدل در دستیابی به جواب دقیق در مسائل بزرگ، از حالت¬های تک¬هدفه و چندهدفه¬ی الگوریتم ژنتیک، روش تبرید شبیه¬سازی شده و الگوریتم تکامل تفاضلی استفاده شده است و مورد مقایسه قرار گرفته اند.
    Abstract
    Thesis on hand aims to study a truck scheduling problem in a cross-docking with an entrance and departure gate, where the trucks might face failure and customers are promised to be served within a pre-defined time window. In order to study this problem, two general approaches are considered: (1) Each truck has a failure probability and a mean repair time, (2) Number of failures during operating time follows the Poisson distribution and the repair time is assumed to be zero. It is noteworthy that the former approach would be studies in two different modes: (1) the sequence trucks has no influence on their failure probability, (2) postponing the turn of truck’s serving rises the probability of failure in response to service completion time. Thus, three mathematical models, i.e. two for approach 1 and one for approach 2, inspired from available model in resources. The objective in first and second models is to minimize cumulative tardiness times of out-bound trucks, whereas the third mode aims to minimize the total weighted summation of completion time, in addition to minimizing the tardiness. Therefore, this model is formulated as a bi-objective problem. This research exploits complete enumeration to obtain exact solutions. Also, due to the complexity of models in achieving global optimal solutions, the most remarkable meta-heuristic algorithms, (e.g., Genetic Algorithm (GA), Simulated Annealing (SA) and Differential Evolution (DE)) are used to obtain the most accurate sub-optimal solutions. All the mentioned algorithms are analyzed in single objective, as well as, bi-objective conditions, and finally the performance of the methods are compared and analyzed to each other.