عنوان پایان‌نامه

طراحی منطق دامنه بر اساس تبادل ناهمگام پیغام



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی منطق دامنه بر اساس تبادل ناهمگام پیغام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E2076;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54170;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E2076;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54170
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رامتین خسروی

    در سال‌های اخیر گرایش به مدل اکتور چه در دنیای پژوهش و چه در صنعت افزایش پیدا کرده است. تغییر روند افزایش سرعت پردازنده‌ها به سمت افزایش تعداد هسته‌ها، استفاده از زیرساخت‌های محاسبات ابری و گرایش به تولید برنامه‌های توزیع شده می‌توانند از جمله‌ی دلایل این علاقه‌مندی باشند. از سوی دیگر علیرغم وجود منابع گسترده برای یادگیری طراحی به روش شیءگرا، کمبود پژوهش در زمینه‌ی روش‌ها و نکات موجود در طراحی شیءگرای همروند محسوس می‌باشد. در این پژوهش تلاش شده است تا با انجام طراحی یک سیستم انتخاب شده با استفاده از تبادل ناهمگام پیغام، روش‌ها،‌ الگوها و نکات موجود در این روش طراحی بررسی شده و به صورت قابل استفاده‌ای ارائه گردند. طراحی انجام شده با استفاده از معیارهای کیفی نرم‌افزار، با طراحی شیءگرای عادی (ترتیبی) مقایسه شده و نشان داده شده است که از نظر کیفی این طراحی قابل مقایسه و در مواردی بهتر از طراحی ترتیبی است. علاوه بر این با استفاده از این نوع طراحی،‌ همروندی ذاتی در سیستم ایجاد می‌شود و قابلیت توزیع برنامه به دلیل خصوصیات معنایی مدل اکتور به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.
    Abstract
    In recent years, interest in the Actor model has been growing, among researchers as well as practitioners. This interest is triggered by emerging programming platforms such as multicore computers and cloud computers. In some cases, such as cloud computing, the Actor model is a natural programming model because of the distributed nature of these platforms. This trend in using concurrent programming using actors, makes the need for providing design principles and patterns in this model just like they are provided thoroughly in sequential object-oriented design books. In this research, we choose a simple domain model named simple educational system and take the design steps needed to implement it using asynchronous message passing. The extracted patterns of actor interactions and messaging styles are provided to be used in similar design attempts. Moreover, an empirical evaluation of software quality metrics for the design is undertaken and the results are compared with a sequential oop approach for the same domain model.