بررسی میزان نشست و تحلیل پایداری ایستگاه هفت تیر خط ۶ مترو تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معدن-مکانیک سنگ
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2329;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57920
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- حسین ریحانیان زواره
- استاد راهنما
- سیدمحمدفاروق حسینی
- چکیده
- امروزه خطوط مترو، به عنوان یکی از نیازهای اساسی مناطق شهری، در حال توسعه هستند. هر خط مترو از تونل، ایستگاه و تعدادی هواکش میان تونلی تشکیل شده است. در صورت عدم امکان جانمایی ایستگاه های مترو در سطح، سازه در زیر زمین احداث می شود. حفاظت از سازه های سطحی و زیرسطحی از خطرات ناشی از نشست زمین، حین ساخت ایستگاه های مترو امری ضروری است. روش کند و پوش و حفر چندمرحله ای از روش های شناخته شده حفر ایستگاه های زیرزمینی مترو هستند. با گسترش رایانه ها، مدل سازی های عددی جایگاه ویژه ای در بخش طراحی، تحلیل و ارزیابی نشست ایستگاه های مترو پیدا کرده اند. در تحقیق حاضر، تحلیل پایداری و ارزیابی نشست سازه نگهبان ایستگاه هفت تیر خط شش مترو تهران مورد بررسی قرار گرفته است. خاک ساختگاه منطقه مورد بررسی بطور غالب شامل یک لایه اصلی از نوع شن رس دار همراه ماسه و ماسه رس دار همراه شن و بسیار متراکم می باشد. ایستگاه با توجه به موقعیت آن، به دو روش ترانشه باز و پیش نگهداری طاق بتنی احداث می شود. بخش زیرزمینی ایستگاه به چهار مقطع تقسیم شده است. به منظور تحلیل پایداری بخش تونلی، مدل های عددی با فاصله داری های مختلف طاق های بتنی، به روش اجزای محدود و با استفاده از نرم افزار FLAC 2D مدل سازی گردید. مقایسه نتایج با معیارهای ساکورایی و حداکثر تنش فشاری مجاز بتن، نشان داد که انتخاب بهینه برای پایداری تونل های رکتیفایر، جنوبی، بخش های اول و دوم تونل شمالی، به ترتیب فاصله داری های 3، 5/2، 3 و 5/3 متر هستند و پارامترهای مورد نیاز جهت طراحی آن ها به همراه ترانشه باز تعیین گردید. ارزیابی نشست محدوده ایستگاه که با استفاده از روش های تحلیلی – تجربی (بابت پک) و عددی انجام گرفت، نشان داد فاصله داری های فوق خسارتی برای سازه های سطحی در بر نخواهند داشت. در نهایت به منظور کنترل نتایج مدل عددی، ابزاربندی و رفتار نگاری سطح زمین، حین احداث ایستگاه مترو توصیه می شود.
- Abstract
- Today subway lines, as an essential need in urban areas, are being developed. Each line of a subway contains tunnels, stations and mid tunnel ventilation shafts. If there is no possibility of locating metro stations at ground level, that would be excavated and constructed underground. When the process is underway, it is necessary to protect surface and underground constructions from Subsidence hazards. Concrete Arc Pre-Supporting System (CAPS) and Sequential Excavation, are known as standard methods for the construction of stations. By the development of computer science, Numeric simulation has been found as a special procedure in design, analysis and evaluation of settlements. Stability assessment and settlement evaluation of Haft-e-Tir Station of Tehran metro-line no. 6, has been considered in this thesis. Geotechnical investigations showed that the main layer has been formed from a very dens soil. This station is being constructed by using two methods: Cut and Cover and Concrete Arc Pre-Supporting System. Underground space was divided into four sections and FLAC 2D software was used for simulating and stability analysis of tunnel sections in different concrete arch spacing. Comparing the results by exerting Sakurai's critical strain approach and maximum allowable bylaws stresses demonstrated that the optimal spacing for concrete arch for Rectifier tunnel, South tunnel, sections I and II of North tunnel are 3, 2.5, 3 and 3.5 meters respectively. Essential parameters for Cut and Cover designing were determined. By using analytical-experimental (Babet-Peck) and numerical methods, settlement evaluation has been done and shows that this Spacing has no damage for surface constructions. In order to control the numerical results “Instrumentation and Measurements for Ground Surface Monitoring” during the construction process, is recommended.