عنوان پایاننامه
عوامل موثر بر وفاداری هواداران به برند باشگاههای فوتبال استان اصفهان
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1047;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61756
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مسعود کریمی علویجه
- استاد راهنما
- سیدنصراله سجادی
- چکیده
- امروزه ورزش به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح شده و اغلب باشگاه های ورزشی به دنبال کسب سود فراوان از این طریق می باشند. حضور هر چه بیشتر تماشاگر موجب می شود که رسانه ها توجه خود را به این باشگاه ها فزونی بخشند و توجه رسانه ها منجر به هدایت حامیان مالی به سوی این باشگاه ها شده که درآمدهای دیگری از جمله حق پخش تلویزیونی و سود حاصل از تبلیغات را برای این باشگاه ها به همراه دارد. این پژوهش با عنوان شناسایی عوامل موثر بر وفاداری هواداران به برند باشگاه های فوتبال لیگ برتری اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بوده و به صورت میدانی صورت پذیرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه تداعی برند تیم گلادن و فانک(2002) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط نظرسنجی از اساتید و متخصصان این رشته و همچنین تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (737/0P=) به دست آمد که قابل قبول بود. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان برای هواداران تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان341 نفر و برای هواداران تیم ذوب آهن اصفهان 313 نفر که در مجموع 654 نفر بود. آن ها به صورت تصادفی قابل دسترس در پنج مسابقه در ورزشگاه بزرگ فولادشهر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عامل اکتشافی، تست بارتلت و KMO ، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون رتبه بندی فریدمن، آزمون F (ANOVA) استفاده شد و برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز آزمون رگرسیون چند متغیر همزمان به انجام رسید. نتایج نشان داد از عوامل جمعیت شناختی دو عامل سن و وضعیت تأهل افراد بر وفاداری آن ها تأثیر منفی دارد. از عوامل ویژگی های تداعی برند، عوامل طرح و لوگو(نشان)، بازیکن ستاره و موفقیت بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت دارند. از عوامل مزایای تداعی برند، عوامل غرور در محل وگریز بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت دارند. از عوامل نگرش تداعی برند، عامل عکس العمل های احساسی تأثیر مثبتی بر وفاداری هواداران داشته است. در پایان نیز پیشنهاداتی برای افزایش وفاداری هواداران و همچنین پیشنهاداتی برای انجام پژوهش های آینده بیان گردید.
- Abstract
- This research is done to recognize effective brand loyalty to fans of Isfahanian football clubs in the premier league. This is a descriptive survey research and it was done as a field research. Brand association questionnaire of Gladden & Funk team (2002) was used for gathering data. Validity of questionnaire was examined by professors and specialists and also exploratory factor analysis and its reliability was obtained by Cronbach's alpha test (P=0.737) which was acceptable. Number of samples with Morgan for Foulad mobarakeh Sepahan team fans was 341 people and for Zobaahan team fans was 313 people that totally was 654 people. They were chosen randomly in 5 matches in Fouladshahr stadium. Exploratory factor analysis tests, Bartlett's test & KMO, Pearson's correlation coefficient, KS test and Friedman ranking test, F test (ANOVA) was used for data analysis and simultaneous multivariate regression test was done for examining research hypothesis. Results showed factors of age and marital status of people among the demographic factors have negative effects on their loyalty. Brand association factors' features include factors of logo, star player and success have positive effects on fans loyalty. Between brand attitude factors, factor of emotional reaction has positive effects on fans loyalty. At the end suggestions were told for increasing fans loyalty and also for future researches.