عنوان پایاننامه
نقاب پیامبران در شعر شعرای برجسته معاصر عرب (ادونیس و عبدالعزیز المقاح)
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1871;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57571
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زریان فتاحی
- استاد راهنما
- ابوالحسن امین مقدسی
- چکیده
- نقاب شخصیت های پیامبران و به ویژه شخصیت نبی اسلام(ص) از جمله مهمترین و بارزترین پدیده های هنری است که در شعر معاصر عرب بازتاب بسیاری داشته و نظرها را به خود جلب کرده است. این شیو? بیانی جدید به دلیل برخورداری از دلالت های بالقوه وسازگار با تجربه های درونی شاعر، درغنای زبان شعری و شکوفایی و باروری آن و نیز بیان اهداف مورد نظر به بهترین نحو جلوه گر شده است. شاعر از طریق نقاب شخصیت¬های انبیاء از جنب? وصفی و مدحی شخصیت¬ها و حالت گزارشی شعر کاسته و جلوه های تازه ای به آن می افزاید. نیز ابعاد مهم زندگی آن ها را با نگاه ذره بینی خویش برجسته نموده و از آنها جهت انتقال داده های ذهنی و تجربه های نوین شعری خود به شکل نمادین بهره برده است. آنچه شاعر را به این امر وامی دارد جدای از توجه به منابع اسلامی و قرآن و علل متفاوت دیگری چون مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ملی، وجود نوعی قرابت میان تجرب? او و پیامبران است، زیرا هر دو حامل رسالتی مشترک برای امت خویش¬اند. از میان شاعران پیشگام «أدونیس» از سوریه و «عبدالعزیز المقالح» از یمن به دلیل الفت با قرآن و آشنایی با دیگر کتب و مصادر دینی به شخصیت و زندگی انبیاء توجه خاص داشته و «نقاب» ایشان را با دقت و هوشیاری کامل، برای بیان واقعیت های معاصر به کار گرفته اند. با این تفاوت که أدونیس به جهت شخصیت متمرد خود نسبت به متن قرآنی داستان های انبیاء موضعی منفی دارد و از نقاب عکس بهره گرفته است و المقالح با موضعی مثبت و مطابق با آیات قرآن، نقاب انبیاء را بر چهره زده است. آنچه در بالا آمده و بسیاری از دلایل ناگفت? دیگر که در متن رساله به آنها اشاره خواهد شد، ما را بر آن داشت تا به این موضوع پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. واژگان کلیدی: نقاب، پیامبران، حضرت محمد(ص)، أدونیس، عبدالعزیز المقالح.
- Abstract
- The most popular written aspects of The current Arab poets are different dimensions of the prophets’ personalities, especially the prophet of Islam (peace be upon him) . This new style of expression helped to enrich the poetic language and define the goals of the poet, because the idea was supported by religious texts and poets’ personal experiences as well. So through the prophet’s personality, poets mostly neglected Eulogy and admiring figures; but by highlighting the prophets’ life, they tried to transfer and exchange their own ideologies and poetic experiences. What encourages the poets to work on this matter – despite Holy Quran, Islamic resources and political, cultural, social and national reasons- was that poets and prophets had the same duty which was delivering a humanitarian message to people and fellows. Among the poets of the previous age, (Adonis) from Syria and (Abdul-Aziz Al-Maqaleh) from Yemen, used the prophets’ life style and characteristics in their works in order to explain and analyze the reality of current life. They could achieve their goals and were significantly successful because they were more closed and familiar with Holy Quran and other Islamic resources. But there is only one difference between them which is, Adonis had an intractable personality and thinking, so he used a negative sight in his works towards prophets’ life, characteristics and all religious bases. But Al-Maqaleh used a positive point of view and applied them in his own poetic works. All the reasons mentioned above and some other reasons which are to be discussed in the text encouraged us to choose this subject and discuss the details.