عنوان پایان‌نامه

بررسی وتدوین مدل پذیرش محصول تکنولزی محور با در نظر گرفتن بخش بندی بازار



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وتدوین مدل پذیرش محصول تکنولزی محور با در نظر گرفتن بخش بندی بازار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2188;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54893
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محسن صادق عمل نیک

    در حال حاضر سازمان‌های تولید‌کننده محصولات تکنولوژی‌محور با سؤالات زیادی در مراحل طراحی، تولید و حتی بازاریابی خود روبرو هستند که سعی می‌کنند بسیاری از آن‌ها را از طریق تحقیقات بازار گسترده، معمولاً پیش از طراحی محصول، انجام دهند. در همین راستا مدل‌های مختلف پذیرش تکنولوژی در سال‌های اخیر ارائه شده است که کمک شایانی در شناسایی عوامل موثر در پذیرش تکنولوژی داشته‌اند. جدیدترین این مدل‌ها حتی به تفکیک بازار و شناسایی عوامل مهم‌تر در هرکدام از بخش‌های آن‌ها نیز پرداخته‌اند. با این حال تا کنون تحقیق یا مقاله مشخصی حول محصول تکنولوژی محور ارائه نشده و همگی به طور کلی حول تکنولوژی (به خصوص فناوری اطلاعات) بوده است. به علاوه در نظر نگرفتن عواملی مانند اندازه بازار (تأثیرات شبکه) در بازارهای دوسویه نیز از نقاط ضعف آن‌ها به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر در بخش‌های مختلف بازار در پذیرش یک محصول مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته می‌پردازد و در این مسیر از بررسی موردی گوشی موبایل استفاده شده است. تمرکز بر روی محصول به جای تکنولوژی باعث می‌شود، علاوه بر ویژگی‌های تکنولوژیکی محصول، ویژگی‌های دیگر مانند تبلیغات موثر، نحوه توزیع و در دسترس بودن و قیمت نیز در آن دخیل شود.
    Abstract
    Nowadays, the producers of high-tech products are facing many questions in their design, production, and marketing process. Most of them use extensive and expensive market researches that usually do not lead to good results. According to this issue, some technology acceptance model has been introduced in recent years that help to recognize the most important factors of technology acceptance. The newest of these models have involved market segmentation and the most important factors for each segment. However, there has not been any research on technology-based product. Moreover, most of these researches are about technology and its service presence itself and they have not considered some important factors in technology-based products such as two-sided markets and network effect. In this research, the most important factors of high-tech products acceptance should be determined according to each segment of the market. So, we involve some new factors such as price, place, accessibility, etc. in the model. The model has beed validated by using cell phone case in Iran.