عنوان پایان‌نامه

ارایه مدل جامع چند هدفه برای مساله زمانبندی نشست وبرخاست هواپیماها...



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه مدل جامع چند هدفه برای مساله زمانبندی نشست وبرخاست هواپیماها..." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2177;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54595
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    امروزه با توجه به رشد روز افزون تعداد پروازها که فرودگاههای جهان را با حجم بالایی از آنها در بازه های زمانی بسیار کوتاه روبرو ساخته است، مسأله مدیریت، تخصیص و زمان بندی این پروازها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار گشته است. در این پایان نامه، برای نخستین بار تخصیص و زمان بندی هم زمان دو منبع مهم فرودگاهی که باندهای نشست و برخاست، و گیت ها می باشند، مورد نظر قرار گرفته است. بدین منظور یک مدل ریاضی جامع چند هدفه که تمامی پارامترها و متغیرهای تصمیم مربوط به مسائل دو حوزه تخصیص باند و تخصیص گیت را در بر می گیرد، معرفی شده است. دو تابع هدفی که جهت کمینه سازی معرفی گردیده اند، مجموع کل زمان های انتظار برای باند و گیت با توجه به ضریب اهمیت برای هر یک و مجموع مسافت پیموده شده توسط مسافرین در ترمینال فرودگاه می باشد. با توجه به اینکه وجود تغییرات در پارامترهای ورودی این نوع مسائل از جمله زمان نشست و برخاست پروازها و یا گیت های در دسترس در دنیای واقعی معمول می باشد، برای رویارویی با این جنبه روش تخصیص مجدد با توجه به انطباق بیشتر با ماهیت مسأله مورد استفاده قرار می گیرد. پس از تولید مسائل نمونه ای، جهت حل آنها در اندازه های کوچک و متوسط از نرم افزار GAMS/CPLEX بهره گرفته شده ولی با توجه به ماهیت NP-hard این نوع از مسائل و عدم کارایی روشهای دقیق به دلیل زمان حل بسیار بالا برای اندازه های بزرگتر، سه رویکرد فراابتکاری NSGA-II، شبیه سازی تبرید پارتوPSA ، و یک الگوریتم تلفیقی از این دو بکار بسته شده است. سپس قابلیت های این سه الگوریتم بر اساس شاخص های مختلف معرفی شده مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج محاسباتی حاکی از عملکرد رضایت بخش روشهای استفاده شده بر اساس ویژگی ها و اندازه های مسائل تولیدی بوده است.
    Abstract
    In this thesis, assignment and scheduling for two main airport resources, namely runways and gates, are considered for the first time simultaneously. A comprehensive multi-objective mathematical model consisting of the main parameters and decision variables relating to both areas of runway and gate assignment is proposed. The total waiting time for runways and gates considering their importance coefficient and total walking distance of all passengers in airport terminal are two objectives to be minimized. The first one is related to both runway and gate scheduling whereas the second one is special just in gate assignment problems. Considering that the uncetaineties and changes in the input parameters (e.g., departure or landing times and gate or runway availability) are common in this type of problems in real world, we apply reassignment and rescheduling approach due to more conformity and easy realization. A number of problems are generated in small, medium and large sizes by a simulation method according to real situations in airports. The GAMS/CPLEX software is used for solving small and medium instances and Pareto-Optimal solutions are obtained in desired times. However, according to NP-hardness of the problem and the fact that exact methods are not applicable anymore because of very long computational times, we used three meta-heuristc algorithms, namely: NSGA-II, Pareto Simulated Annealing (PSA) and hybrid approach of both algorithms. Then the capabilities of the algorithms are compared besed on different measures. The computational results indicate the satisfactory performances of the proposed approaches according to different problem sizes.