عنوان پایان‌نامه

ارائه چارچوب مفهومی برای کاربردهای داستان سرایی در چرخه حیات پروزه



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه چارچوب مفهومی برای کاربردهای داستان سرایی در چرخه حیات پروزه" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54268
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    شناسایی و بهره‌برداری از ساز و کارهای مناسب و مؤثر مدیریت دانش، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان‌های عصر حاضر است. در این میان، سازمان‌های پروژه محور به دلیل موقتی بودن پروژه‌های خود و چالش مستمر زمان و منابع محدود، بیش از سایر سازمان‌ها به مدیریت نظام‌مند دانش خود نیاز دارند. کاربردهای داستان‌سرایی به عنوان ساز و کاری مؤثر، کم‌هزینه و در دسترس برای مدیریت دانش پروژه‌ها، موضوع پژوهش حاضر می‌باشد. این پژوهش دارای سه مرحله "طراحی چارچوب مفهومی"، "اعتبارسنجی چارچوب مفهومی" و "ارزیابی میزان کاربرد داستان‌سرایی در پروژه‌های شرکت‌ منتخب با استفاده از چارچوب طراحی شده" می‌باشد. در مرحله اول پژوهش، با مطالعه و تحلیل پیشینه موضوع، چارچوب مفهومی پژوهش، که مشتمل بر 58 کاربرد داستان در فعالیت‌های چرخه حیات پروژه است، طراحی گردید. در مرحله دوم پژوهش، اعتبار چارچوب مفهومی با نظرسنجی از خبرگان حوزه مدیریت دانش و پروژه، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که چارچوب مفهومی پژوهش به‌طور کامل مورد تأیید خبرگان موضوعی می‌باشد. نتایج رتبه‌بندی کاربردها از طریق آزمون فریدمن نیز حاکی از آن است که از دیدگاه خبرگان، داستان‌سرایی در گروه فرایندی اختتام، دارای بیشترین کاربرد و در گروه فرایندی کنترل، دارای کمترین کاربرد است. در مرحله سوم پژوهش، میزان کاربرد داستان‌سرایی در مدیریت پروژه‌های شرکت‌ صنعتی و بازرگانی صنام با استفاده از چارچوب طراحی شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد 40 کاربرد داستان از مجموع 58 کاربرد معرفی شده در چارچوب مفهومی، در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشترین استفاده از انواع کاربردهای مربوط به گروه فرایندی آغازین بوده و از داستان‌سرایی در گروه فرایندی اختتام پروژه‌های صنام، کمتر استفاده می‌شود. بر اساس اطلاعات در دسترس محققان، این پژوهش، نخستین در نوع خود است که با ارائه چارچوبی مفهومی، به معرفی کاربردهای داستان‌سرایی در چرخه حیات مدیریت پروژه پرداخته است.
    Abstract
    Abstract It is rather difficult to exploit knowledge in project organizations due to their unique characteristics and temporal behavior of activities. Therefore, development of knowledge management capability among projects is accounted for an important source to gain competitive advantage. This paper tries to provide a conceptual framework in order to introduce applications of storytelling as an effective and inexpensive mechanism for projects knowledge management. This research is comprised of three main parts, namely: “designing the conceptual framework”, “validation of the conceptual framework” and “evaluation on applications of storytelling in projects from selected companies using the designed framework”. At the first step of research was designed a conceptual framework including 58 story applications in activities of project life cycle by study and analysis of the related literature. At the second step of research, Validation of this conceptual framework was investigated via questionnaires filled by experts of knowledge management and project management. Results of data analysis show that the conceptual framework was completely verified by relevant experts. However, results of ranking the applications through Friedman test indicate that storytelling has the most and the least applications in closing process and control process groups, respectively. At the third step of research, application of storytelling was assessed within the projects of Sanam industrial and commercial company, using the framework designed. Analysis of data for demonstrates that out of 58 applications introduced, this company benefit from just 40 applications. According to the available information, this paper is the first research which has adopted to introduce applications of storytelling in the life cycle of project management by providing a conceptual framework. Keywords: Mechanism, Knowledge Management, Story, Storytelling, Project, Project Management Life Cycle.