عنوان پایان‌نامه

دریافت دختران نوجوان از سریال های ماهواره ای فارسی زبان در رابطه با هویت جنسیتی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دریافت دختران نوجوان از سریال های ماهواره ای فارسی زبان در رابطه با هویت جنسیتی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63050;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4687
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    مینا کامران
    استاد راهنما
    مسعود کوثری

    چکیده ظهور ماهواره و پخش برنامه‌های تلویزیونی تحولی مهم و تاثیرگذار در دنیای رسانه ‌ایجاد کرد. شبکه‌های ماهواره فراسوی مرزها در تعداد کثیری از خانه‌ها در سراسر جهان نفوذ پیدا کرد. در ایران نیز علی رغم برخی محدودیتها، مورد استقبال قرار گرفته است. آمارهای غیر رسمی و مشاهدات عینی حاکی از آن است که در میان برنامه‌هایی شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان ، سریال‌های تلویزیونی مورد استقبال تعداد زیادی از مخاطبان ایرانی به خصوص زنان و دختران نوجوان واقع شده است. در این رساله سعی شده است که بدون در نظر گرفتن اهداف تولیدکنندگان این محصولات و شبکه‌ها، چگونگی دریافت دختران نوجوان تهرانی از سریال‌های ماهواره ای مورد مطالعه قرار گیرد. با استفاده از روش کیفی و بهره‌گیری از رویکرد مطالعات فرهنگی و تئوری دریافت، به مطالعه خوانش دختران نوجوان و اینکه آنها چگونه با این تولیدات ارتباط برقرار و آن را ادراک می‌کنند و به هویت جنسیتی‌شان شکل می‌دهند پرداخته شده است. در این رساله نحوه مصرف و دریافت مخاطبان از سریالها و پیوندشان با هویت جنسیتی تحت تاثیر 3 عامل محتوای سریال، شرایط فردی، بافتار جامعه ایرانی در سه بخش مطالعه شد:1- نحوه مصرف ماهواره و سریال‌های ماهواره‌ای 2- معانی دریافت شده از سریالها 3-رابطه دریافت و هویت جنسیت. نتایج به دست آمده از مصاحبه عمیق با 30 دختر نوجوان نشان می‌دهدکه این مخاطبان با توجه به خصلت چند معنایی متون، متن جهانی را در بستر محلی و بومی معنا می‌کنند و همین ماهیت چند معنایی متن سریالها فرصت مقاومت در برابر معانی مرجح سریال را با توجه به آموزه‌های مذهبی و سنتی به مخاطبان می‌دهد و از سویی دیگرهمین قابلیت توان مقاومت در برابر معانی ایدئولوژیکی که در رابطه با کلیشه‌های جنسیتی وجود دارد را فراهم می‌آورد.
    Abstract
    Appearance of Satellite and showing TV programs makes important change in the media world. Across borders, The Satellite nets has been entered in the most of the homes in the world and are being welcomed In Iran in spite of some limitations too. Informal statics and Observations indicate between programs that Persian language Satellite nets shown, TV Series are Being welcomed by Iranian TV audiences specially women and girls. In this research tried without considering producer aims of these productions, studied Tehran girls’reception and by using of quality method, Cultural Studies and Reception theory, studied reading Adolescence girls considered how they communicate with these productions and their perception of these programs and their formation gender identity with these programs. In this paper, studied style Consumption and audience receptions of series and their links with gender identities affected 3 factors it means Series content, personal conditions, Iranian society context in 3 sections: 1- the style and Satellite Consumption 2- the Received meanings of series 3- the relations of reception and gender identity. The results of In-depth interview (with Adolescence girls) indicates that these audiences, with considering polysemy of texts, interpret universal text in the local and native context and this polysemy aspects in series context gives opportunity to them against Preferred meaning series considering religious and Traditional teachings, in the other hand this possibility provides resistance ability against Ideological implications (meaning) related gender Stereotypes