مطالعه سهم سرمایه های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شهر شیراز
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54436;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4514
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا معاون
- استاد راهنما
- غلامرضا غفاری
- چکیده
- چکیده تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزه¬¬های مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر می¬کنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آن¬ها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر می¬گذارد، می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که بر میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی دارد، سرمایه است که به رغم اهمیت بسیارش کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این پایان نامه سعی شده است که ابتدا سهم سه سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری به عنوان عواملی که در تحقیقات قبلی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، مورد سنجش قرار گیرد و سپس میان این سه سهم در میزان تمایل به گردشگری مقایسه صورت گیرد تا سرمایه¬ای که نیازمند توجه بیشتری است کشف و تقویت گردد. این پژوهش در سنت کمی، با روش پیمایش ربطی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با 400نمونه آماری در دو سایت گردشگری حافظیه و تخت جمشید شیراز انجام شده است. یافته های این بررسی حکایت از این واقعیت دارد که بین سرمایه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد، همچنین سرمایه اجتماعی با میزان بتای31/0 بیشترین سهم را در تبیین تمایل عینی به گردشگری دارد و سرمایه فرهنگی با میزان بتای 23/0 در تبیین میزان تمایل ذهنی و همچنین با میزان بتای 29/0 در تبیین میزان تمایل به گردشگری بیشترین سهم را دارد. وضعیت تأهل با میزان تمایل به¬گردشگری و ابعاد آن تفاوت معناداری ندارد. بین جنس و میزان تمایل عینی و میزان تمایل به گردشگری تفاوت معنادار در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد و بین سن و میزان تمایل ذهنی و تمایل عینی به گرد¬شگری همبستگی معناداری به میزان 11/0 وجود دارد. بین وضعیت تحصیلی افراد مورد بررسی و میزان تمایل به¬گردشگری به لحاظ ذهنی و عینی نیز در سطح اطمینان 95 درصد تفاوت معناداری وجود دارد. کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، میزان تمایل به گردشگری، تخت جمشید، حافظیه.
- Abstract
- Abstract Tendency to Tourism is one of the most important research areas in tourism. Understanding why people travel and what factors affect behavioral tendencies i the selection of a tourist destination can be helpful to many of the problems facing the tourism industry. Among the factors that may influence the amount of tendency to tourism and boost tourism is Capital which, in spite of its importance, has recieved less attention. In this thesis at first it has been tried to measure the contribution of Social, Cultural and Economical Capital in amount of tendency to tourism as factores that have received less attention in previous research and then a comparison has been done between the three contributions to discover and promote the Capital that has greatest contribution. The method of researching in this research is a survey that has been done by using a questionnaire survey of 400 samples in two sites of Persapolis and Hafezieh in Shiraz. The findings of this research reveal the fact that there is a relationship between Social, Cultural and Economical Capital and amount of intendency to tourism and its dimensions. Also Social capital with Beta rate 0/310 has largest contribution in explaining the amount of objective tendency to tourism and Cultural Capital with Beta rate 0/229 has largest contribution in explaining the amount of subjective tendency and also with 0/228 in the amount of tendency to tourism. the research findings indicate that Marital status doesn't cause any significant difference in amount of tendency to tourism and itsdimentions. Sex has significant difference in amount of tendency to tourism (Sig=0/002<0/05) and amount of objective tendency(Sig=0/012<0/05). there is a relationship between age and amount of tendency to tourism(r=0/11) and amount of subjective tendency to tourism(r=0/11). Education cause significant difference in amount of tendency to tourism (Sig=0/045<0/05)and amount of subjective tendency to tourism(Sig=0/39<0/05