عنوان پایان‌نامه

مطالعه حوزه عمومی واقع و مجازی درایران معاصر: مطالعه موردی فیس بوک و بالاترین (با تاکید بر عوامل فرهنگی)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه حوزه عمومی واقع و مجازی درایران معاصر: مطالعه موردی فیس بوک و بالاترین (با تاکید بر عوامل فرهنگی)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55593
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    یاسین ویسی
    استاد راهنما
    حمید عبداللهیان

    چکیده: عنوان این پایان نامه مطالعه حوزه عمومی واقعی و مجازی در ایران معاصر؛ مطالعه موردی فیس بوک و بالاترین (با تاکید بر عوامل فرهنگی) است. مطالعات زیادی در مورد حوزه عمومی در ایران صورت گرفته است، اما مسائلی وجود داشت که به نظرم در جامعه ایران مغفول واقع شده است. 1) مغفول ماندن نگاه فرهنگی با توجه به قدمت تمدن ایرانی و تفاوت جامعه ایران با غرب به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی. 2) پیش فرض گرفتن وجود حوزه عمومی در جامعه ایران و بالطبع تحلیل سیاسی جامعه ایران. 3)چرا با وجود رشد بسیار سریع اینترنت در ایران این حوزه نتوانسته به حداقل قابلیت های خود در جامعه ایران برسد. روشی که در این پایان نامه از آن استفاده کرده ام، با توجه به ماهیت مسائلی که پایان نامه به آنها می پردازد، مبتنی بر سه روش مطالعه اسنادی، تحلیل گفتمان انتقادی و پیمایش آنلاین است. به این صورت که در مرحله اول مسائل فرهنگی که مانع تشکیل حوزه عمومی در ایران می شود را با توجه به قدمت فرهنگ سنتی در ایران، از دیدگاه محققان ایرانی مورد مطالعه قرار دادم. در مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، حوزه عمومی مجازی ایران را در دو سایت بالاترین و فیس بوک (گروه 25 بهمن) مورد مطالعه قرار دادم. سرانجام در مرحله سوم هم با استفاده از پیمایش آنلاین، حوزه عمومی واقعی و مجازی ایران معاصر را مورد تحلیل قرار دادم. در مرحله اول نتایج مطالعات اسنادی نشان داد که در سه سطح می توان از موانع شکل گیری و گسترش حوزه عمومی در ایران نام برد: 1- پدرسالاری، 2- فرهنگ سنتی و 3- فرهنگ و تمدن پادشاهی سه سطح متفاوت رشد و گسترش حوزه عمومی در ایران است که هر سه هم ریشه در لایه های زیرین فرهنگ جامعه ایران دارد. در مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف هم مشخص شد که با اینکه حوزه عمومی مجازی در ایران شکل گرفته است ولی این حوزه همانند حوزه عمومی واقعی در ایران بسیار ابتدایی بوده و نمی تواند کارکردهای خود را اولا در حوزه عمومی واقعی و دوما در حوزه عمومی مجازی ایران داشته باشد. در نهایت هم با استفاده از روش پیمایش آنلاین بار دیگر مشخص شد که اولا حوزه عمومی واقعی و مجازی در ایران به شکل بسیار ابتدایی وجود دارد و مسائل فرهنگی هم همانند عوامل سیاسی _ اقتصادی مورد نظر هابرماس از موانع اصلی شکل نگر
    Abstract
    Abstract: This thesis studies the real and virtual public sphere in contemporary Iran, A case study on Facebook and Balatarin (with an emphasis on cultural factors) is.Several studies have been conducted in public, butthere was a Issues that Ihave neglectedin society .1) look to remain unnoticed cultural differences in the ancient Persian culture and community, and between Iran and the West politically, economically, culturally and historically .2) Before assuming the existence of a public sphere in society and therefore of political analysis. 3)Why the Internet is growing very fast in this area failed to reach the minimum functionality in society. The method that I have used in this thesis, the thesis of the nature of the issues they deal with, based on archival research methods, critical discourse analysis and onlineThis cultural issues that hinder the formation of the first phase is in the public domain according to the old traditional culture in Iran, the Iranian perspective, researchers have studied.In the second phase, usingdiscourseanalysis countyEddie G. oven Flak,virtual publicsphereof the two Balatarin site and Facebook (25 Feb) have been studiedFinally, in the third stage using online surveys, real and virtual public sphere of analyzed. In the first step studies showed that the three documents can be barriers to the formation and expansion of the public sphere in the range 1-paternalistic, 2 - and 3 traditional culture - culture and the Kingdom of different levels of the Q expansion of the public sphere in which all three roots in Iranian culture substrates..In the second stage, using critical discourse analysis also found that the virtual public sphere is formed in the public domain, but this was not true in the most basic functions in their first real public and, secondly Virtual India is in the public domain. Finally, using the P. online once it became clear that the real and virtual public sphere in the first place, there is a very basic and c