عنوان پایاننامه
تاثیر گذاری آموزش استراتژی های فرا شناختی مهارت گوش دادن در عملکرد نو آموزان ایرانی زبان انگلیسی در تمرین های شنیداری
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57574;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 968;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57574
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سحر کرهانی شیرازی
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر گذاری آموزش استراتژی های فراشناختی مهارت گوش دادن در بهبود عملکرد نوآموزان ایرانی زبان انگلیسی در تمرین های شنیداری است. 36 زبان آموز دختر موسسه کیش که در رشته های مختلف دانشگاهی مشغول به نحقیق بودن در این تحقیق شرکت کرده اند. سه ابزار مختلف جهت گردآوری داده ها در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتهاند:پیش آموز درک مطلب شنیداری، پرسشنامه هوشیاری فراشناختی گوش دادن ( MALQ) (vandergrift, et al., 2006) ، و پس آموز درک مطلب شنیداری. نتایج آزمون t تفاوت معناداری را در نمرات درک مطلب شنیداری شرکت کنندگان نشان داد با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش استراتژی های فراشناختی در کمک به زبان آموزان گروه آزمون جهت عملکرد بهتر در آزمون درک مطلب شنیداری مفید بوده است. به علاوه، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمون و شاهد در استفاده از استراتژی های حل مسئله ، برنامه ریزی ارزیابی و دانش شخصی از استراتژی های فراشناختی گوش دادن مشاهده گردید. استراتژی های حل مسئله بالاترین میانگین را در گروه آزمون کسب کرد و این در حالی بود که استراتژی های ترجمه ذهنی بالاترین میانگین را در گروه شاهد کسب کرد. همچنین، معیار دانش فردی پایین ترین میانگین را در گروه آزمون کسب کرد. در حالی که توجه هدایت شده پایین ترین میانگین را در گروه شاهد به دست آورد. این تحقیق می تواند توجه آموزگاران زبان را به استراتژی های فراشناختی زبان آموزان و اهمیت این استراتژی ها در تسهیل روند یادگیری زبان آموزان معطوف گرداند.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate whether metacognitive listening strategies training leads to a better performance in the listening skills among Iranian beginner language learners. The participants of this study were 36 female Iranian students majoring in different fields of study in Kish English Language Institute. Three instruments were used in this study: a pretest of listening comprehension, the Metacognitive Awareness Listening Questionnaire (MALQ)and a posttest of listening comprehension. The analysis of the result showed a significant difference in participants’ listening comprehension scores. This implies that the strategy instruction was effective in helping the language learners in the experimental group perform better in listening comprehension test. Additionally, a statistically significant difference was found between the two groups in the use of all categories of metacognitive listening strategies. For problem solving and planning evaluation, the experimental group used metacognitive strategies more, but surprisingly for personal knowledge, mental translation, and directed attention the mean of the control group was slightly higher than the experimental group. This study suggests that teachers should be aware of the role of the instruction in the use of metacognitive strategies and the significance of these strategies in facilitating the process of their students’ learning.