عنوان پایاننامه
عکاسی در تبریز
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53797
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- بهزاد صحتی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, ساسان افشارزاده
- چکیده
- عکاسی در تبریز اتفاقات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در عصر قاجاریه و پهلوی در تبریز رخ داده بود محملی گشت برای خیل عظیم عکسهایی که در این برهه در تبریز عکاسی میشد. با توجه به کمبود و عدم دسترسی آسان به تصاویر، تصمیم بر آن شد تا موضوع تحقیق "عکاسی در تبریز" انتخاب گردد. با عنایت به این موضوع که بررسی تصاویر و استفاده از آرشیو مراکز نگهداری تصویر در ایران کار دشواری میباشد، دستهبندی جدیدی برپایه سوژه محور پیشنهاد میگردد که با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، این دستهبندی چند شاخه میشود تا ضمن تحصیل آرشیوی دقیق، مطالعات عناصر موجود در عکس نیز که منتج به آگاهیهای فراوانی در زمینههای مختلف میگردد، ارائه شود. در این میان تمامی جوانب عکاسی رخ داده در تبریز پوشش داده میشود که قسمت عمده آن در شهر تبریز تحت تاثیر عکاسی مردمی بوده است. مهمترین سوالات ایراد شده در این خصوص این است که دستهبندی عکسها به صورت سوژه محور، چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟ یا اصولاً عمده سوژههایی که در این شهر عکاسی شدهاند چه بوده و عکاسی مردمی در تبریز چگونه شکل گرفته است؟ نیز پیشرفتهای فنی در عکاسی تبریز به چه نحوی بوده است؟ پس برای یافتن تصاویری که در دستهبندی مذکور جای گیرند عمده فعالیت خود را به جستجوی تصاویر در مراکزی که میشد در آنها عکسی در ارتباط با تبریز یافت، اختصاص داده و نیز با روش تحقیق که تاریخی - تحلیلی بود، به نکات مهم رخ داده در این شهر اهمیت داده شد. در پایان نیز این نتایج حاصل شدهاند که یکی از عوامل اصلی آگاهیهای دقیق و پژوهشهای بیشتر و سودمند در کلیه زمینهها، داشتن فرهنگ تصویری غنی است که آن نیازمند گردآوری عکسها و روش دهی منضبط به آنها میباشد. همچنین با عنایت بر اتفاقات سیاسی و اجتماعی روی داده در تبریز، عکاسی مردمی همسو با رشد فرهنگی شکل گرفت. نیز حذف محدودیتهای عکاسی و عمومیت یافتن آن در بین مردم از دستاوردهای مهم پیشرفتهای فنی در عکاسی تبریز بوده است. کلمات کلیدی : تبریز، دستهبندی عکسها، عکاسی مردمی، عکاسی قاجار، عکاسی پهلوی، پیشرفتهای فنی عکاسی
- Abstract
- Political, cultural and social events occurred during the Qajar and Pahlavi era, led to a increase in the number of photographs taken in, from Tabriz. Concerning the lack and the unavailability of images, this paper targeted to study the “photography in Tabriz”. Given the difficulties involved in exploring and accessing the photo archives in Iran, a new subject-based category was suggested which consisted of different divisions regarding the existing conditions, to provide an accurate archival survey, as well as exploring the elements within photographs, gathering a great deal of information in different fields. Besides, all the aspects of Tabriz photography would be covered mostly dealing with the photographs taken from people. The most important questions posited in this regard are as following: whether having a subject-based categorization of photographs, offers any advantages? What were the main subjects photographed and how the people photography developed in the city? Whence, to find the photographs belonging to those categories, applying a historical-analytical approach we mostly investigated the institutes which provided us with photographs on Tabriz highlighting the important issues. Finally, the outcomes proved that a rich visual culture is among the main factors leading to accurate information and more detailed researches in different fields involving a systematic way of collecting and arranging photographs. Additionally, given the political and social events occurred in Tabriz, the people photography developed symmetrically. The popularization of photography as well as the removal of the limitations on photography is among the important achievements provided by the technical developments in Tabriz photography. Key words: Tabriz, categorization of photographs, people photography, Qajar photography, photography in Pahlavi era, photography technical improvements