تاثیر الگوی مصرف جوانان بر شکل گیری انگاره های هویتی آن ها _ محمد هدایتی
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57872;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4526
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد هدایتی
- چکیده
- هویت مفهومی همواره مناقشه برانگیز بوده است؛ مفهومی که موضوع نظرورزی های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است. نگرش جامعه شناختی به هویت احتمالا با سازوکارهای مختلف صورت بندی این مفهوم در جوامع و دوره های مختلف تاریخی سروکار دارد. با وجود انبوه نظریات موجود پیرامون هویت می توان گفت در ادبیات جامعه شناختی پیرامون یک نکته اتفاق نظر وجود دارد. اینکه هویت در جامعه سنتی امری پیشینی(a prior) و تجویز شده از جانب سنت بود و افراد دخل و تصرفی چندانی در آن نداشتند. اما مدرنیته با ویژگی¬های خاص خود هویت را پروبلماتیک کرده و به امری دائمی که باید از خلال زندگی روزمره تولید، بازتولید و احیانا تغییر یابد تبدیل کرده است. بنابراین در مدرنیته هویت به امری برساختی بدل شده است. یکی از وجوه اساسی زندگی روزمره که از جانب نظریه پردازان به مثابه یک عامل هویت بخش مطرح شده است مصرف و به ویژه مصرف فرهنگی است. استدلال بر این است که امروزه مصرف نقشی اساسی در فرایند هویت بخشی ایفا می کند، افراد از طریق مصرف فرهنگی خود می کوشند به نوعی با جامعه ارتباط برقرار کنند، به کسب تمایز برای خود بپردازند و جایگاه اجتماعی خود را مشخص کنند. در این تحقیق از نظریات بوردیو، بودریار و گیدنز برای شکل دهی به چهارچوب نظری تحقیق استفاده شده است. جامعه¬اماری مورد مطالعه در این تحقیق جوانان 15-30 ساله شهر پاوه از شهرهای کردنشین استان کرمانشاه است که به روش نمونه¬گیری چندمرحله¬ای 380 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده¬اند. در این تحقیق برای متغیر مستقل و متغیرهای وابسته قائل به تقسیم بندی جهانی-محلی شده¬ایم. یعنی در متغیر مستقل مصرف فرهنگی محلی و جهانی داریم و متغیرهای وابسته هویت محلی(که تشکیل شده از هویت قومی و مذهبی است) و هویت جهانی( جهان وطن) به عنوان ابعاد متغیر های وابسته در نظر گرفته شده¬اند. نتایج تحقیق نشان می دهد مجموعه شاخص¬های مصرف فرهنگی محلی 15 درصد از تغییرات متغیر هویت محلی را تبیین می کنند در مقابل مجموع شاخص¬های مصرف فرهنگی جهانی نزدیک به 9 درصد تغییرات متغیر وابسته هویت جهان وطن را تبیین می کنند. نتایج تحقیق نشان می دهد جوانان کرد این شهر در کنار هویت¬های سنتی محلی نوعی گشودگی نسبت¬های به هوبت¬های فرامحلی پیدا کرده¬اند. هویت¬هایی که تا حد زیادی با زندگی روزمره آن¬ها و به ویژه مصرف فرهنگی پیوند دارد. واژگان کلیدی: هویت اجتماعی- مدرنیته- زندگی روزمره- جامعه مصرفی- مصرف فرهنگی
- Abstract
- Identity,as a controversial concept, has been subject of political ,cultural and social thinking. Sociological approach dealswith various articulations of this concept at different societies and differenthistorical periods. In spite of numerous theories about identity, we can saythat there is consensus about one issue: identity in traditional society is a given property and is ascribed by tradition, and one couldn’t changeit; but modernity with its specific characteristics problematized identity and made it as a thing that is produced, reproduced and probably changed inthe context of everyday life. One of the basic characteristics of everyday modern life is consumption that has been posed by theorists as an identifying factor. People by their consumptions seek to communicate with society, distinct themselves fromothers and locate their positions in society. In this research the theories ofBourdieu, Baudrillard and Giddens have been used to shape the theoreticalframework of research. The pupulationfor this research is of 15-30 years old youth of Pavehthat has been selected by multistage sampling. There is local- universaltypology for both dependent and independent variables. The Independent variable, i.e. culturalconsumption, consists of local and world consumption. There are twodependent variables: Local identity(that consists of ethnic identity and religiousidentity) and cosmopolitan identity. The results show thatindicators of local cultural consumption explain 15 percent of changes inlocal identity, and indicators of world cultural consumption explain 9 percent of changesin universal(cosmopolitan) identity. The results also show that Kurdishyouth of this city accept a type of openness toward meta-local identities. Key word: social identity-modernity-everyday life-consumer society - cultural consumption- local identity- cosmopolitan identity