عنوان پایان‌نامه

تبیین تاثیر مدیریت کارآفرینانه در عملکرد موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین تاثیر مدیریت کارآفرینانه در عملکرد موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 410;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57370
    تاریخ دفاع
    ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
    دانشجو
    شراره میرچی
    استاد راهنما
    محمدرضا زالی

    وجود موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در کنار دانشگاه‌ها و موسسات دولتی با توجه به با توجه به افزایش تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه در ایران همراه با تحولات محیطی، رشد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات ، محدودیت¬های منابع مالی دولتی و افزایش انتظارات جامعه از دانشگاه¬ها برای ایفای نقش ملی در توسعه کشور ، شرایط رقابتی شدیدی را برای این نوع موسسات آموزش عالی به وجود آورده است. در این شرایط عدم اطمینان، مدیران این موسسات باید به¬ طور جدی به اجرای سیاست‌ها و روش‌های ترویج¬ کارآفرینی سازمانی مبادرت ورزند¬ چرا که طبق نظر محققان، کارآفرینی سازمانی، موسسه را به سمت عملکرد بالا سوق می¬دهد. عوامل مختلفی در افزایش عملکرد موسسات موثر هستند که مدیریت کارآفرینانه مهم‌ترین آن‌ها است¬. این تحقیق به این سؤال پاسخ می¬دهد که آیا مدیریت کارآفرینانه در عملکرد موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی کشور تأثیر دارد؟ در راستای نیل به اهداف تحقیق و آزمون فرضیه‌ها، موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مناطق هشت¬گانه ایران ¬در قالب یک تحقیق توصیفی همبستگی با ماهیت کاربردی ¬و روش مدل¬یابی معادلات ساختاری، مورد بررسی ¬و تحلیل قرار گرفتند. نمونه آماری طبق فرمول کوکران شامل 74 موسسه به روش ¬طبقه¬ای تصادفی انتخاب شدند که حدود 71 موسسه در این پژوهش شرکت نمودند و در مجموع 205 نفر (روسا، معاونین آموزشی، مدیر آموزش و مدیران گروه‌های آموزشی) پاسخگو بودند. روایی سازه ابزار اندازه¬گیری (پرسشنامه) با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت. همسانی درونی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 805/0 به دست آمد. تحلیل اصلی داده¬ها به روش تحلیل عاملی با به‌کارگیری بسته¬ی نرم افزاری پی.ال.اس انجام شد و با کمک آزمون تحلیل واریانس فریدمن عوامل مورد بررسی اولویت¬بندی شدند. طبق نتایج PLS، با توجه به معنی داری تأثیر مدیریت کارآفرینانه بر عملکرد 949/11=T و جهت مثبت این تأثیر 691/0 ?= فرضی? اصلی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. از بین ابعاد شش¬گانه مدیریت کارآفرینانه در طول طیف استیونسن، مؤلفه‌های فرهنگ کارآفرینانه و گرایش به منابع به سمت (رفتار کارآفرینانه) و دو بعد ساختار مدیریت و گرایش به رشد به سمت (رفتار اداری) گرایش دارند. دو بعد گرایش راهبردی به فرصت و فلسفه پاداش، هیچ رابطه معنی دارای را آشکار نکردند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که مؤلفه « فرهنگ کارآفرینانه» بالاترین و مؤلفه « گرایش به رشد» پایین‌ترین اولویت را داراست. در پایان هم پیشنهاداتی ارائه شده است. کلید واژه¬ها: مدیریت کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، گرایش کارآفرینانه دانشگاهی، عدم اطمینان محیطی،مؤسسات¬آموزش¬عالی¬غیردولتی¬غیرانتفاعی
    Abstract
    Purpose – The purpose of this paper is to investigate the relationship between entrepreneurial management (EM) and entrepreneurial orientation (EO) and their impact on Performance. EM and EO are regarded as the strategic dimensions and also it is assumed that EO will determine the extent of EM practices which will eventually affect Performance. Design/methodology/approach – A survey was used as a research instrument and was applied to the managers of Iran’s Higher Education Institutes (Non State-Nonprofit). Data were collected from 71 Institutes from the different areas in Iran. Findings – Results confirm also that in this study EM affects Higher Education Institutes Performance. The explanatory power of the model increases when EM is accompanied by EO. Therefore, it can be concluded that EO achieves better results when it is supported by the appropriate management activities and Entrepreneurial Culture one of the dimensions of EM. Implications – For researchers, the application of these scales in a different setting has important implications. The factor analysis results showed that some factors were eliminated. The management structure and growth orientation which are two dimensions of EM, revealed negative results with Performance. Therefore, some dimensions of these concepts have to be defined in accordance with culture. Originality/value – There is limited knowledge about the relationship between EM, EO and Performance. This paper examines the interaction between EM and EO in Uncertainty Environment and provides evidence on their combined impact on Performance. Keywords: Entrepreneurial Management, Enter-U, Organizational Entrepreneurship, Environmental Uncertainty, Non State - Non Profit Institutions of higher education