عنوان پایان‌نامه

مقایسه جامعه شناختی سیاست های کشف حجاب اول ودوم



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه جامعه شناختی سیاست های کشف حجاب اول ودوم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57781;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4564
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱

    در پژوهشِ پیش‌رو، با استفاده از روش تطبیقی-تاریخی به مقایسه کشف حجاب اول(1320-1304) و کشف حجاب دوم (1338-1357)، شیوه اجرا و مقاومت‌ها پرداختم. نخست با استفاده از نظریه تغییرات اجتماعی برنامه‌ریزی شده به طبقه‌بندی داده‌های موجود در رابطه با کشف حجاب در دو بازه زمانی مذکور پرداخته‌ام. طبقه‌بندی مورد نظر از پنج عامل تغییر برای تحلیل موضوع استفاده می‌کند: علت تغییر، کارگزار تغییر، اهداف تغییر، کانال‌ها و استراتژی‌های تغییر. در انتهای روایت هر فصل که به یک بازه زمانی تعلق دارد، میزان مؤفقیت کارگزاران تغییر در اجرای کشف حجاب از زنان را ارزیابی نموده‌ام. سپس در فصل پایانی، مقایسه‌ای میان سیاست‌های کشف حجاب در دوره‌های پهلوی اول و دوم، شیوه اجرای آن و مقاومت‌های رخ‌داده در قالب طبقه‌بندی نظری پژوهش انجام داده‌ام. اعمال قدرت دولت در پوشش زنان مهمترین استراتژی اِعمال تغییر در دوره پهلوی اول بود، اما در دوره پهلوی دوم استراتژی‌های ترغیبی و بازآموزی مهمترین نقش را در اِجرای سیاست‌های پوشش بر عهده داشتند. در دوره پهلوی دوم با توجه به شرایط اجتماعی جدید حکومت به ناچار استراتژی‌های قدرتی دوره قبل را به حالت تعلیق در‌می‌آورد. در مقابل استراتژی‌های بازآموزی و ترغیبی را در سیاست‌ فرهنگی مورد استفاده قرار می‌دهد. در این دوره استفاده از استراتژی‌های قدرتی بسیار محدود است. کشف حجاب در هر دو دوره بخشی از پروژه نوسازی و توسعه بوده‌است. با این وجود باید در نظر داشت که آنچه در دوران رضاشاه مفروض است عدم امکان ورود زنان به اجتماع بدون کشف حجاب است. در عین حال باید توجه داشت که این تغییرات تنها خواست رضاشاه نبود، بلکه بخشی از آن خواست مشروطه‌خوهان دوره قبل بود که وی به اجرای آن‌ها پرداخت. اما در دوره سلطنت محمدرضا، که گروه‌های متفاوت سیاسی اقدامات حکومت را نقد و بررسی می‌‌نمودند، ضرورت تغییرات و سیاستگذاری‌های حکومت همواره مورد ارزیابی و تحلیل گروه‌های سیاسی و مذهبی فعال در جامعه بود. عدم توجیه و اقناع گروه هدف در این دوره یکی از عوامل مهم شکست این تغییرات بود. به طور کل با وجود نوع و میزان مقاومت‌های هر دو دوره پهلوی اول و دوم، کشف حجاب دوم با شکست مواجه شد. کلیدواژه: کشف حجاب، پهلوی اول، پهلوی دوم، کارگزار تغییر، استراتژی تغییر، مقاومت
    Abstract
    In this paper, using the historical comparative method, I compared two periods of first (1941-1925) and second unveiling (1978-1959), their way of performing and resistances. First, I classified the available data about unveiling in those two periods by using of social change theory. The classification used five factor to analyze the subject: change cause, change agency, change goals, change channels and change strategies. At the end of narration of each chapter which is belongs to one period, success rate of unveiling agents are evaluated. Then, in the final chapter, there is a comparison of unveiling policies between first Pahlavi and second one eras, method of its performing and occurred resistances. Appling power by government in women clothing was the most important change strategy in the first Pahlavi's era, but in second one, persuading and retraining strategies played the main role in performing wearing policies. According to new social conditions in second Pahlavi's era, the regime stopped the past strategies (Reza shah's ones) inevitably. Versus those strategies, second Pahlavi's regime used the retraining and persuading strategies in its cultural policy. Using power strategies is limited in this era. Unveiling was part of modernization and development project in both eras. However, it should be considered that it’s a presumption in Reza shah's era that women couldn’t be active in society without unveiling. Yet it's should be noted that Reza shah's was not the only one who wanted unveiling. But in Mohammad Reza shah's era different political groups reviewed the government policies and change strategies. One of the most important causes of failure in unveiling in this era was that government couldn’t persuade and justify the target group of change. Despite of type and level of resistance in both eras, the second unveiling encountered a failure. Key words: unveiling, first Pahlavi, second Pahlavi, change agents change strategy, resistance