شناسایی مولفههای اثرگذار بر کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت نانو فناوری)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 291;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54274
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی پاک راد
- استاد راهنما
- سیدرضا حجازی
- چکیده
- با توجه به جدید بودن موضوع کارآفرینی فناورانه سازمانی و نبود مبانی نظری منسجم و نیز نبود چاچوبی مشخص به منظور کاربست راهبردهای آن و همچنین به دلیل نقش و جایگاه تأثیر محور صنعت نانوفناوری به عنوان یک صنعت با فناوری نوین و پیشرفته در توسعه اقتصاد دانش بنیان، هدف پایاننامه حاضر آن است که تا با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر بین کارآفرینی فناورانه سازمانی و الزامات شرکتهای کوچک و متوسط صنعت نانوفناوری ایران، چگونگی و چیستی کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکتهای مذکور تبیین گردد. در این بررسی دو گونه نوآوری انجام شده است؛ یکی مشارکت نظری و توسعه مرزهای دانش کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط نانوفناور و دیگری مشارکت عملی و مفهومپردازی اقدامات فعالان عرصه کارآفرینی فناورانه سازمانی این قبیل شرکتها با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته اکتشافی. روش جمعآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش استفاده از منابع کتابخانهای و مصاحبه با 11 نفر از خبرگان بخش دانشگاهی و صنعتی در صنعت نانوفناوری و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی در دو سطح کدگذاری باز و محوری بوده است. و در بخش کمی پژوهش، روش جمعآوری دادهها، توزیع پرسشنامه در میان شرکتها کوچک و متوسط صنعت نانوفناوری بوده است که در تجزیه و تحلیل دادهها کمی از تحلیل آماری به طور مشخص آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسون چندگانه با نرم افزار SPSS استفاده شده است. نهایتاً مؤلفههای اثرگذار شامل 4 مؤلفه اصلی «فرآیندهای داخلی (سازمانی)»، «عوامل فردی»، «شبکههای خارجی» و «نهادها»، 23 مؤلفه فرعی و 65 جزء احصا و اولویتبندی گردید. در پایان مدل نهایی مؤلفههای اثرگذار بر کارآفرینی فناورانه سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت نانوفناوری از روش تحلیل مسیر توسط آزمونهای رگرسیون چندگانه تبیین گردید. در آخر خلق ارزشهای فناورانه سازمانی در غالب شرکتهای نانوفناور موجود با مکانیزمهای شناسایی فرصتهای نانوفناورانه و بهرهبرداری از آنها به منظور توسعه محصولات جدید نانوفناورانه و تجاریسازی نانوفناوریها و یا ایجاد شرکتهای نانوفناور جدید به عنوان مهمترین دستاورد این مقوله از کارآفرینی در صنعت نانوفناوری ایران شناسایی شد. کلمات کلیدی: کارآفرینی فناورانه، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی فناورانه سازمانی، شرکتهای کوچک و متوسط، صنعت نانوفناوری
- Abstract
- With regards to the newness of the subject of corporate technological entrepreneurship and the lack of coherent theoretical basis and specific framework for its application, also due to the role and the impact oriented position of nanotechnology industry as an industry with new and advanced technology in development of knowledge-based economy, the present research aims at performing a modernized research and establishing an effective convergence between corporate technological entrepreneurship and the requirements of SMEs in Iranian nanotechnology industry; the how and what of corporate technological entrepreneurship in the aforementioned companies is also explained. In the present review, two types of innovation are introduced: first, theoretical participation and expanding the boundaries of corporate technological entrepreneurship knowledge in Iranian nanotechnology SMEs; and second, practical participation and conceptualization of the actions of Iranian nanotechnology SMEs using mixed research method. For data collection, in qualitative stage, library sources were used and interviews were held with 11 academic and industrial experts of nanotechnology industry. And in the quantitative stage, the questionnaire has been applied to gather data. That especially, descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, Multiple Regression in SPSS software have been used in data analyzing. Eventually, effective components including 4 main components of internal (organizational) processes, individual factors, external networks, and institutions as well as 19 subsidiary components and 57 elements were identified. At the end, final model of identifying effective factors on corporate technological entrepreneurship in Nanotechnological SMEs, by path analyzing method and by multiple regression have been Explained. Finally, creating corporate technological values in type of existing nanotechnology SMEs with mechanisms such as nanotechnology opportunities identification and exploitation those to develop new Nanotechnological products and commercialize Nanotechnologies or create new Nontechnology firms have been identified as the most important result of this issue of entrepreneurship in Iran nanotechnology industry. Key Words: Technological Entrepreneurship, Corporate Entrepreneurship, Corporate Technological Entrepreneurship, Small and Medium Enterprises, Nanotechnology industry