عنوان پایاننامه
شفافیت شرکت ها و اجتناب از مالیات
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56053
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهتاب جهرومی
- استاد راهنما
- غلامرضا کرمی
- چکیده
- پدیده اجتناب از مالیات در تمام کشور ها امری فراگیر بوده و میتوان ادعا کرد که اقدام به انجام آن از نظر زمانی با آغاز مالیات بندی مقارن بوده است. با این حال، اولین تئوری مهم اجتناب از مالیات در چارچوب نمایندگی و روابط قراردادی میان مالکان و مدیران، توسط کراکر و اسلمرود( 2005) مطرح گردید و زمینه ساز تحقیقات بعدی در این زمینه شد. در چارچوب نمایندگی، اجتناب از مالیات ممکن است دلالت بر رفتار حداکثرسازی ارزش توسط مدیران داشته باشد و یا دال بر تضاد منافع بین مدیر و سهامداران باشد. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط میان سطح اجتناب از مالیات شرکتها و شفافیت آنها جهت بررسی دیدگاه غالب در بورس اوراق بهادار تهران است. جهت آزمون فرضیه، داده های مربوط به 367 سال- شرکت طی سال های 1387 - 1389 مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور، شاخص ابهامی متشکل از سه جزء کیفیت سود بر مبنای مدل جونز تعدیل شده، اندازه شرکت و میانگین حجم معاملات روزانه ساخته شد. همچنین از دو معیار نرخ مؤثر مالیات نقدی سالانه و سه ساله برای اندازهگیری سطح نسبی اجتناب از مالیات شرکتها استفاده گردید و فرضیه پژوهش تحت هر دو روش مورد آزمون قرار گرفت. با استفاده از ضریب همبستگی جزئی میان متغیر مستقل و وابسته ( پس از کنترل آثار سه متغیر نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، رشد و اهرم ) و معناداری آن، نتایج نشان داد که با استفاده از نرخ مؤثر مالیات نقدی سالانه، رابطه ای معنادار میان سطح شفافیت شرکت ها و اجتناب از مالیات وجود ندارد، اما با استفاده از نرخ مؤثر مالیات سه ساله، فرضیه تحقیق را نمی توان رد کرد. به علاوه، به منظور بررسی دقیق تر، فرضیه تحقیق با استفاده از روش TOPSIS جهت ساخت شاخص ابهام ( در سطح کل داده ها و همچنین در سطح سه صنعت " خودرو و ساخت قطعات"، " سیمان، آهک و گچ" و " محصولات داروئی") مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بررسی ها نشان داد که در صنعت خودرو، با استفاده از نرخ مؤثر مالیات نقدی سه ساله فرضیه تحقیق را نمی توان رد کرد، اما در سایر موارد رابطه ای معنادار میان اجتناب از مالیات و شفافیت شرکتها یافت نشد.
- Abstract
- The phenomenon of tax avoidance is a common practice in all countries and it could be claimed that it is almost as old as taxation itself. However, the first significant theory of tax avoidance in the context of agency theory and contractual relationships between shareholders and corporate management was developed in 2005 by Crocker and Slemrod, and it paved the way for further research in the field. From the agency perspective, Tax avoidance may imply either managerial value-maximizing behavior or agency conflicts between managers and shareholders. The aim of this study is to investigate the relationship between the level of corporate tax avoidance and transparency for determining the prevailing view in the Tehran stock exchange. To test the hypothesis, 367 firm-year observations over the period 1387-1389 were used. To this end, an opacity index was created by combining three factors: earnings quality based on modified Jones model, firm size, and the average daily trading volume. Furthermore, for measuring the relative level of corporate tax avoidance, two measures of effective tax rates were used: annual cash effective tax rate and 3-year effective tax rate. Using partial correlation coefficient between the independent and dependent variables (after controlling for the effects of three control variables: ROE, Growth, and Leverage) and its significance, the results show that using the annual cash effective tax rate there is no significant relationship between the level of corporate transparency and tax avoidance, but using the long-run cash effective rate, the research hypothesis can’t be rejected. In order to evaluate more precisely, the hypothesis was tested at market-wide, as well as at industry level (In the “automotive and parts manufacturing”; “cement, lime, and plaster”; and “pharmaceutical products” industries) by TOPSIS method, which was used to constructing the opacity index. The results show that in the automotive industry, using 3-year effective tax r