طراحی مدل کسب و کار الکترونیک صنعت بانکداری
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 284;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56927
- تاریخ دفاع
- ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد اصلاحی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- محیط کسب وکارها و سازمانهای فعلی روز به روز رقابتی تر و پیچیده تر میشود. افزایش روز افزون استفاده از اینترنت باعث تغییر در روشهای کسبوکاری است که آنها اتخاذ میکنند، در این میان صنعت بانکداری نیز با توجه به جایگاه حساس خود در سیستم پولی و مالی اقتصاد کشور مستثنی نیست. علیرغم مزیتهای استفاده از بانکداری الکترونیک نظیر صرفه جوییهای مستقیم (در زمینههای دریافت و پرداخت، چاپ و نشر اسکناس، ضرب مسکوک، حمل و نقل پول و امور بایگانی اسناد بانکی) و صرفه جوییهای غیر مستقیم (در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) توجه و درک عمیق مدلهای کسبوکار بانکداری الکترونیکی در کشور مغفول مانده است. در صورتی که مدیران بانکها نتوانند به طور واضح به تشریح مدل کسبوکار خود بپردازند آنگاه نمیتوانند در داخل و خارج از سازمان ارتباطات موثری را برقرار نمایند. بدین ترتیب این پژوهش با روش شناسی پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) و با هدف طراحی مدل کسبوکار الکترونیکی صنعت بانکداری چارچوبی منسجم و به روز جهت ارائه خدمات بانکی با رویکرد الکترونیکی ارائه داده است. از این رو ضمن انجام مصاحبه با تعداد 10 نفر از خبرگان و مدیران صنعت بانکداری کشور در سطوح مختلف طی مرحله کیفی، داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده و پرسشنامهای طراحی گردیده که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است. پس از گردآوری داده های کمی و تحلیل آن ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی، مدل نهایی تحقیق استخراج گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل کسب و کار الکترونیکی صنعت بانکداری در برگیرنده 4 بعد اصلی ارزش ارائه شده، مشتریان، تأمین کنندگان و مدیریت مالی است و در مجموع مؤلفه های اصلی در قالب 10 مقوله اصلی (محصول/خدمات، مشتریان هدف، کانال توزیع، وفاداری مشتریان، بیمه، منابع و شایستگیها، شبکه همکاری یا شرکا، ساختار هزینه، ساختار درآمد و واسطه های الکترونیکی) طبقه بندی گردیده است. در نهایت ضمن بررسی نتایج و مقایسه آن با پیشینه تحقیق پیشنهاداتی جهت انجام پژوهشهای آینده ارائه گردیده است. واژه های کلیدی: مدل کسبوکار الکترونیکی، صنعت بانکداری، بانکداری الکترونیک، پژوهش آمیخته
- Abstract
- The current business environments and organizations become increasingly complicated and competitive. Increasing use of the internet has changed the employed business methods by them, meanwhile the banking industry with respect to its sensitive status in monetary and financial system of the national economy is no exception to this rule. Despite the advantages of using electronic banking such as gaining considerable direct cost savings (in terms of receiving and paying, printing and distributing bills, striking coins, transportation of money and filing bank documents) and also indirect cost savings (in economic, social, cultural and political fields), there is no in-depth understanding of electronic banking business models in our country. If the bank managers cannot clearly elaborate their own business models, then they cannot establish effective communications within and outside their organizations. Consequently, this paper is aimed at designing an e-business model for banking industry and proposing a coherent and updated framework for providing banking services with electronic approach using mixed research (qualitative-quantitative) methodologies. For this purpose, some interviews have been conducted with 10 people among the experts and managers in the banking industry of the country at various levels during the qualitative phase, meanwhile the obtained data has been analyzed using qualitative content analysis and a questionnaire has been prepared and used as the basis of quantitative phase of study. The quantitative data has been collected and analyzed using SPSS software program Version 20 and then by means of descriptive and inferential statistics, the final model of the research has been determined. The results of the research show that the proposed e-business model for banking industry is comprised of four main dimensions including: provided value, customers, suppliers and financial management. Generally speaking, the main components were classified as 10 main categories, i.e. product/service, target customers, distribution channels, customer loyalty, insurance, resources and competencies, cooperation network or partners, cost structure, revenue structure and electronic intermediaries. Finally, in addition to reviewing the results and comparing them with review of literature, some suggestions have been provided for future researches. Keywords: E-business model, Banking industry, E-banking, Mixed research.