عنوان پایاننامه
تاریخ عکاسی استر آباد و گرگان ع:پیران صدسال استر آباد
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53774
- تاریخ دفاع
- ۲۶ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- علیرضا شهابی
- استاد راهنما
- محمد ستاری, مهران مهاجر
- چکیده
- چکیده: در این پایان نامه که با چند سؤال پیرامون تاریخ عکاسی استرآباد و گرگان از دوره قاجار تا دوران پس از انقلاب اسلامی طرح گردید، ضمن توضیحات مستند در زمین? سیمای اجتماعی و تاریخی شهر استرآباد، به بررسی و تطبیق تصاویر به جا مانده ازآندوران،که توسط عکاسان بومی و غیر بومی به ثبت رسیده است، پرداخته شد. استرآباد در دوره قاجارشاهد حضور عکاسانی بود که به انگیزه های متعدد وارد این شهر شده و با امکانات در اختیار، آثار و عکسهای مستند و گزارشیِ فراوانی را تهیه نمودند که در ایجاد انگیزه و بسط و گسترش فن عکاسی در میان افراد مستعد بومی تأثیر بنیادین داشته است. عکسهای تاریخی و بجامانده از دوره قاجار در نهادهای رسمی و مجموعه های خصوصی، ضرورت انجام بررسی وگردآوری اطلاعات در این خصوص را برای محقق اجتناب ناپذیر ساخت. اولویت اول و هدف مهم محقق از انجام تحقیق گاهشمارانه،به شیوه میدانی در این پایان نامه، شناسایی عکاسان پیشگام و نیز افرادی بود که در تولید عکسهای استرآباد از دوره قاجار سهم مؤثر داشتند، که به مدد الهی و همکاری خالصانه مطّلعین، بخش اعظم این هدف تحقق یافت. عصاره کلی این اقدام مهم، اعلام تاریخ دقیق انجام فعالیت و تأسیس عکاسخانه در استرآباد از دوره قاجار، به عنوان دومین عکاسخان? تأسیس شده در ایران بوده است . و نتیجه جزیی این جستجو، کشف دهها قطعه عکس محفوظ شده در نهادهای رسمی کشور و مجموعه های خصوصی بود، که در ژانر های متعدد به ثبت رسیده است. کلیت این تصاویر به جا مانده نشان می دهد افراد و اشخاص درون عکس غالباً متمکن و به عبارتی طبقه بالای جامعه آن روز هستند. تراکم و فراوانی این تصاویر با ویژگی های موضوعی مؤید نظریه فوق می باشد. در گام بعدی برای کاربردی شدن هرچه مطلوب تر این تحقیق، شناسایی موضوعات و اشخاصی که در عکسهای این دوران حضور دارند و نیز تحلیل دقیق تاریخی و فنی تصاویر بدست آمده از استرآباد و توابع آن مورد تأکید است.
- Abstract
- In this thesis a few questions about the history of photography in Estarabad and Gorgan from period of Qajar to period of after the Islamic Revolution were studied. while some documeuts explaining on historical and social aspects of Estarabad, deals with the review and implementation of images left from that era, it has been recorded by native and expatriate photographers. In Qajar period, Estarabad saw the presence of several photographers who drove into the city and with existing facilities, obtained abundant works and documentary and report photos which have a fundamental role in motivating and developing the art of the photography among native people. Historical photos of the remains of the Qajar period in formal institutions and private collections are avalible to researcher the necessity of review and data compilation hereof. The first priority and important goal of researcher for chronological research in the way of field in this essay, was to identify pioneer photographers and also people who had effective contribution in Estarabad’s photo production from Qajar period, most of which, with god’s help and corporation of aware people most was achieved. Total extract of this important action was to annunciate the exact date of doing the action and establishing photographers studio in Estarabad from Qajar period as the second photographer studio that was established in Iran. And partial result of this research was finding dozens of preserved photos in official institutions and private collections that have been recorded in many genres. Totality of the remaining images shows that those individuals in the picture are often propertied and in other words, the upper class society of that time. Density and abundance of these pictures with the subject property confirms the above theory. The next step for more favorable application of this research, subject and people identification that there are in photos of this period, and also detailed analysis of the technical and historical photos from Estarabad and its functions is emphasized. Keywords: Estarabad, history of photography, official photographer, Estarabad’s photographers, amateur, professional.