عنوان پایاننامه
نقش تعدیل کنندگی عدالت ادراک شده سازمانی بر رابطه ی بین سیاست ادراک شده سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان ورزش شهرداری تهران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 910;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55000
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی شریعتی فیض آبادی
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عدالت ادراک شده سازمانی بر رابطه بین سیاست ادراک شده سازمانی و رفتار شهروندی کارشناسان ورزش شهرداری تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی کارشناسان ورزش مناطق 22 گانه شهرداری تهران (310=N) و نمونه آماری با توجه به فرمول کوکران برابر با 172 نفر بود. در نهایت از میان 206 پرسشنامه توریع شده، 161 پرسشنامه قابل استفاده بود که همین تعداد نیز به عنوان نمونه پژوهش، مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه ای 4 قسمتی که شامل اطلاعات فردی پاسخ دهندگان، پرسشنامه سیاست ادراک شده سازمانی (کاچمر، فریس و فرگوسن، 1991)، پرسشنامه عدالت ادراک شده سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (پادساکف و همکاران، 1990) استفاده گردید. از نرم افزار SPSS و LISREL جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. برای بررسی داده ها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی، نمودارها، میانگین و انحراف معیار استفاده گردید و در قسمت آمار استنباطی از آزمون های کلوموگرواسمیرنوف، آزمون همبستگی مک پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های پژوهش ارتباط منفی و معنی داری را میان رفتار شهروندی سازمانی و سیاست ادراک شده سازمانی نشان داد (51/0- = r ،01/0 P< ). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که 34 درصد از تغییرات رفتار شهروندی را می توان توسط سیاست ادراک شده سازمانی تبیین نمود. این یافته ها همچنین ارتباط منفی و معنی داری را میان سیاست ادراک شده سازمانی و عدالت ادراک شده سازمانی نشان داد (37/0- = r ،01/0 P<). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که 28 درصد از تغییرات سیاست ادراک شده سازمانی توسط عدالت ادراک شده سازمانی قابل تبیین است. از سوی دیگر، ارتباط مثبت و معنی داری میان رفتار شهروندی سازمانی و عدالت ادراک شده سازمانی گزارش گردید (41/0 = r ،01/0 P<). رگرسیون چندگانه نشان داد که 41 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را می توان توسط عدالت ادراک شده سازمانی تبیین کرد. مدل تحلیل ارائه شده نیز ضمن نشان دادن اثر غیر مستقیم (با میانجی گری عدالت ادراک شده سازمانی) و مستقیم سیاست ادراک شده سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بیانگر این موضوع بود که ضریب تاثیر مستقیم (183/0-) سیاست ادراک شده بر رفتار شهروندی سازمانی بیشتر از حالت غیر مستقیم (0705/0-) آن است.
- Abstract
- The main purpose of this study was analysis the moderator effect of Organizational Perceiveid Justice on the relationship between Organizational Citizenship Behavior (OCB) and Organizational Perceived Politic (POP) among the sport organization experts of Tehran Municipality. The population study included all the sport organization experts of Tehran municipality (N = 310). According with the Cochran Formula, the study sample consisted of 172 experts. Finally 161 out of 206distributed questionnaires were utilized. For gathering data, we utilized a questionnaire in 4 sections: 1. Demographic questionnaire 2. Organizational Perceived Justice (based on Neihoof & Moorman, 1993) 3. Organizational Citizenship Behavior (based on Podsakkof & et al, 1990) 4.Orginazational Percieved Politic (Kacmar & et al, 1991). The validity and reliability of these questionnaires in the target population examined and approved. For data analyzing and modeling some statistical techniques (Kolomogrov-Smirnov, Pearson Correlation, Multiple Regression and Path way analysis) were used by LISREL and SPSS softwares. The study findings indicated a negative significant relationship between OCB and POP (r = -0/51, P < 0/01). Also, the multiple regressions showed that the 34 % of OCB variations could be predicted by POP significantly. Also, There was a negative significant relationship between OCB and Organizational Perceived Justice (r = -0/37, P < 0/01), and 28 % of POP variations could be predicted by Organizational Perceived Justice. On the other hand, There was a positive and significant relationship between OCB and Organizational Perceived Justice (r = 0/41, P < 0/01),and 41 % of OCB variations could be predicted by Organizational Perceived Justice. In sum, an analytical model of OCB, POP and Organizational Perceived Justice was presented. In this model, the direct and indirect (by moderator effect of Organizational Perceived Justice) effect of POP on OCB were calculated. The presented model indicated that the direct coefficient effect of POP on OCB was (-0/183), and the indirect effect was (-0/0705).