عنوان پایاننامه
تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد و هویت تیمی با درک کیفیت خدمات و رضایتمندی تماشاگران شهرآورد فوتبال تهران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 902;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54609
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- حمیدرضا احمدی بزدی
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین کیفیت رویداد و هویت تیمی با درک کیفیت خدمات و رضایتمندی تماشاگران شهرآورد فوتبال تهران بود. روش تحقیق همبستگی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. بدین منظور 353 نفر از تماشاگران بالای 18 سال شهرآورد استقلال و پرسپولیس از سری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چهار پرسشنامه کیفیت رویداد ژانگ و همکاران (1997)، کیفیت خدمات واکفیلد و همکاران (1996)، هویّت تیمی تریل و جیمز (2001) و رضایتمندی کلی الیور (1980) بودند که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید متخصص تایید و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب (72/0، 93/0، 77/0، 76/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، هر کدام از متغیرهای کیفیت رویداد، هویت تیمی و کیفیت خدمات با رضایتمندی رابطه مثبت و معناداری وجود داشتند (05/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، هویّت تیمی با بتای استاندارد 42/0 پیش بینی کننده قوی تری نسبت به بقیه متغیرها برای رضایتمندی تماشاگران می باشد. مدیران باشگاه ها و مسئولین سازمان لیگ برتر فوتبال می -توانند با در نظر گرفتن استراتژی برای افزایش حضور تماشاگران از طریق افزایش احتمال یک تجربه مثبت در تماشاگران فعالیت هایی را در برنامه بلند مدت خود در نظر بگیرند. همچنین به هویّت تیمی به عنوان اصلی ترین عامل بر رضایت تماشاگران بیشتر توجه نمایند.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigation the realationship of quality event and team identification whit service quality perception and satisfaction the spectators football of TEHRAN derby. Research method of this study is correlation, and by object is application. The population of this study was all of the spectators of derby match between ESTEGHLAL and PERSPOOLIS in the premier league of Iran. Since the population size of the study was over than 70000 people, based on Morgan scale the sample size determined 384 people. The instrument for collecting the data includes four questionnaires: event quality of Zhang, et al. (1997), service quality of Wakefield et al (1996), team identification of Trail & James (2001) and satisfaction of Oliver (1980). Validity of the questionnaires determined by 8 professors of sport management and reliability by using the cronbach’s alpha coefficient that ordinarily are: 0/72, 0/77, 0/93, 0/76. For the data analyzing, descriptive and inferential statistic (pearson correlation coefficient and multiple regression).result showed there is a positive and significant relation between team identification and satisfaction (p<0/05). Furthermore team identification is predictor of satisfaction and behavioral intentions. In sum it can be said that in order to increase fan satisfaction and positive word of math managers in the professional sport clubs should regard to the identification of spectators in the their’s strategic plans.