عنوان پایان‌نامه

شناخت و بررسی عوامل موثر بر آرزوهای شغلی و تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی مقایسه آرزوهای دانش آموزان پایه سوم دبیرستانی دخترو پسر دو منطقه سه تهران و منطقه روستایی اسماعیل آباد نسیم شهر)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66059;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4750;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4750
    تاریخ دفاع
    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    حسین ایمانی جاجرمی

    رساله پیش رو در خصوص شناخت و بررسی عوامل موثر بر آرزوی شغلی و تحصیلی دانش آموزان می¬باشد. همچنین با توجه به مقایسه¬ی دو منطقه ی روستایی و شهری، اثر حاضر نوعی از مطالعه ی تطبیقی می باشد. بر این اساس، هدف اصلی این تحقیق، شناخت وبررسی عوامل موثر بر آرزوهای شغلی و تحصیلی دانش آموزان دومنطقه و همچنین مقایسه بین آنها می¬باشد. از آنجا که آرزوهای شغلی و تحصیلی نقطه ی عطفی در بررسی های تحرک قشری و مسائل مربوط به آموزش و پرورش می باشد لذا پرداختن به آن در چارچوب جامعه¬شناختی اجتناب ناپذیر است. از اینرو در اینجا این سوال مطرح شد که اساسا آرزوی شغلی و تحصیلی دانش آموزان این دو منطقه چیست؟ و چه تفاوتی بین آرزوهای آنها و جود دارد؟ در این راستا تلاش شد تا با رویکرد جامعه شناختی به موضوع نگریسته شود و بر این مبنا دلایلی را استنتاج نمود. سه روش اسنادی، کتابخانه¬ای، پیمایش مورد استفاده قرار گرفت و همچنین از روش کیفی "گروه متمرکز" نیز در سطح محدود استفاده شد. بر اساس این شرایط جامعه آماری از جوانان شاغل به تحصیل در مقطع سوم دبیرستان در مناطق روستایی اسماعیل آباد نسیم شهر‏ و ‏منطقه سه تهران‏ بودکه با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب شدند. بر این مبنا تعداد چهار صد پنجاه و پنج نفر از دانش¬آموزان دختر و پسر در مقطع نامبرده با استفاده از تکنیک پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفتند. یافته¬های تحلیل نشان داد، تفاوت معناداری بین آرزوهای شغلی و تحصیلی دو منطقه ی روستایی و شهر ی مناطق مذکور مشاهده شد. از آنجا که تحقیق حاضر دارای دو متغیر وابسته بود(آرزوی شغلی و تحصیلی)، لذا در قسمت بعدی تاثیر عوامل متغیرهای زمینه ای، مدرسه ای، سرمایه ی اجتماعی، تصور شغلی، آرزوهای تحصیلی پدر برای فرزندان و برداشت دانش آموزان از موانع دسترسی به آرزوهای شغلی و تحصیلی، به طور جداگانه برای آرزوی شغلی و تحصیلی، سنجیده شد. نتایج نشان داد که در منطقه روستایی عوامل یاد شده با یازده درصد تاثیر کل و در منطقه شهری با تقریباً شش و نیم درصد کل، تغییرات آرزوهای تحصیلی دانش¬آموزان را تبیین می-کرد. درحالی که عوامل یاد شده در دو منطقه، تاثیری بر آرزوهای شغلی دانش¬آموزان نداشتند و در واقع مدل تحلیل مسیر در این مورد ارتباط معناداری را بین متغیرها نشان نداد. کلمات کلیدی: آرزوهای شغلی، آرزوهای تحصیلی، سرمایه اجتماعی
    Abstract
    The present thesis is a survey over the effective factors on high Educational and occupational aspirations of high school students. With regard to the comparison between urban and rural areas, this study is a kind of comparison study. On this basis, the main purpose of this study is to finding out the occupational and educational aspirations of the two areas and studying the influencing factors over them and also Comparison between them. Since the occupational and educational aspirations are turning point in social mobility studies and education issues studies, so, studying it in the sociology framework is inevitable.Hence,the question which arouse here is,basically,what are the students’ occupational and educational aspirations?and what is the difference between in tow area? Therefore, this study is a challenge to look at the issue throughout the sociological methods and to derive some reasons according to them. Three methods were applied; documentary, library and survey And also qualitative method "focus group" was used in a limited level. according to the situations of the sample society that were from among the youth studying in the third grade of high school in tow areas(district3 of urban sutudents and Esmail anad rural students), Which were chosen by the Kokran sampling formula. On this base, 455 male and female students in the mentioned grade were questioned by the questionnaire technique. The findings showed that there is a significant difference between the occupational and educational aspirations of the two areas. Since this study has two dependent variables(occupational and educational aspirations),the effect of the background variables, school variables, social capital, occupational imaginations, the fathers’ aspirations for their children and the students’ imaginations about the obstacles of reaching to the occupational and educational aspirations, were separately evaluated for both aspirations in the next part. The results showed that, t