تزئینات در هنر بوسنی
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53823
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سلما حاجی رشیج
- استاد راهنما
- یعقوب آژند
- چکیده
- چکیده بشر از دیر باز در تلاش بوده تا با آفرینشهای هنری به فضای پیرامون خود زیبایی و معنا ببخشد. این کار گاهی کاملاً غریزی و به صورت نیاز طبیعی انجام میشده و گاهی ملهم از گرایشهای مشخص زیبایی شناسی بوده و این در حالی است که حاصل و هدف آفرینشهای هنری تقریباً همیشه زیبا و مسحور کننده بوده است. شریان بزرگ عبور و مرور از قلب شبه جزیرهی بالکان (شبه جزیرهای متشکل از یونان، آلبانی، مقدونیه، صربستان، بوسنی، کرواسی، اسلونی و مونته نگرو )، میگذرد و انسانهای بسیاری از این راه عبور کردهاند. طی قرنها، حوادث و جنبشهای گوناگون با الگویی درهم و برهم، به پیچیدگیهای قومی و نژادی ، شکل گیری اندیشه و فکر و البته هنر و صنایع دستی مردم در این منطقهی جغرافیایی حساس و چند ملیتی کمک کرده و بر آن تاثیر گذاشتهاند. مردمان گوناگونی هم در منطقهی بوسنی و هرزگوین زیستهاند (عثمانیها ، اتریشیها ، مجارها ، اسلاوها) و تمام مصنوعات امروزی عمیقاً ریشه در تاریخ گذشته این مردم دارد. اشیاء کنده کاری شده به جا مانده از دوره نو سنگی – که زیبایی قابل ستایشی دارند، نمونه خوبی در بررسی این موضوع هستند. به این دلیل تریینات بوسنیایی آمیزهای مهم از فرهنگهای مختلف هستند، طوری که عناصر متنوع زیادی که از هنر سایر فرهنگها ، در آن به کار گرفته شده، قابل تشخیص میباشند. همین امر هم دلیل منحصر به فرد بودن آنها شده است. در این پایان نامه هنر بوسنیایی و تاثیرات فرهنگهای مختلف در آن بررسی میشود و آرایههای تزیینی آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. لغات کلیدی: هنر بوسنیایی، هنر یوگسلاوی، مقبرهی بوسنیایی، مسجد آلاجا، سبک نئو موریش
- Abstract
- From the earliest times, man endeavored to enrich his surroundings with artistic creations. Sometimes this was done purely instinctively, as a natural urge , just as a child plays by drawing, transmitting to paper his first observations of the world around him, sometimes it was prompted by definite aesthetic impulses while quite often his artistic creations magical purpose. So it was in prehistoric times, it remained in the tribal society, and so it has continued through the centuries down to the modern age. Through the middle of the Balkan peninsula (Greece, Albania, Macedonia, Serbia, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Slovenia and Monte Negro) runs the great Morava/ Vardar artery, and many people have followed this route, in this complex and diverse geographical area, for centuries a tangled pattern of movements and events contributed to the ethnic complexity and to the shaping of the mentality of the people and of course of their arts and crafts. Many different people also lived on the territory of Bosnia and Herzegovina (Ottomans, Austro-Hungarians, Slaves) and all the artifacts that we see today, have a deep root in the past. As an example we may take objects, with carving, we often admire the beauty of the ornamentation which was done by the technique of incising. The Bosnian ornament is a synthesis of many cultures. It is possible to recognize many elements from other arts and cultures in it and that is one of the main reasons for its uniqueness. In this work the researcher wants to introduce Bosnian art, different cultures which had a great influence on it, the meaning and usage of ornaments in this art and the importance of its preservation. Key words: Bosnian art, Yugoslav Art, Ste?ci, Alad?a mosque, Neo Moorish styles