عنوان پایان‌نامه

تاثیر نحوه اجرای قوانین انضباطی مدارس بر رفاه ذهنی دانش آموزان: مطالعه موردی دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی منطقه یک شهر تهران




    استاد راهنما
    ملیحه شیانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58744;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4495
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱

    هدف: رفاه ذهنی مجموعه‌ای از احساسات، ادراک‌ها، شناخت‌ها و تجارب فردی است، می‌توان یکی از قلمروهای اصلی رفاه ذهنی را حوزه آموزش و پرورش دانست و مدرسه به عنوان مکانی که دانش آموزان زمان زیادی را در تعامل با مناسبات آن سپری می‌کنند، اهمیت به سزایی دارد. رفاه در مدرسه ابراز احساس مثبت زندگی است که نتیجه هماهنگی بین مجموع عامل‌های محیطی معین از یک سو و همچنین نیازها و انتظارات شخصی دانش آموزان در مدرسه از سوی دیگر است. پس لازم است این عامل‌های محیطی در مدرسه شناسایی و تأثیر آن بر رفاه ذهنی دانش آموزان بررسی شود تا بتوان از نتایج آن برای بهبود وضعیت بهزیستی دانش آموزان استفاده کرد. یکی از عواملی که در مدرسه تأثیر بسزایی بر این امر دارد وجود قوانین و مقرراتی است که دانش آموزان باید از آن‌ها پیروری کنند. البته نحوه متفاوت اجرای این قوانین در مدارس مختلف، سطوح متفاوتی از رضایت و کیفیت را به وجود آورده است. از آن جایی که مدرک‌گرایی و به تبع آن علاقه به افزایش سطح نمرات جایگاه ویژه‌ای در جامعه ما پیدا کرده است، ممکن است نادیده گرفتن احساسات، عواطف و میزان رضایت دانش آموزان از برنامه‌های آموزشی صدمات جبران ناپذیری را اولاً به دانش آموزان و دوماً بر پیکره نظام آموزشی و جامعه وارد آورد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر نحوه اجرای قوانین و مقررات انضباطی مدارس (که به صورت آیین نامه اجرایی از سوی وزارت آموزش و پرورش به کلیه مدارس ابلاغ شده است) بر رفاه ذهنی دانش آموزان است. روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کمی است و از روش پیمایش استفاده شده است. مولفه‌های رفاه ذهنی که مورد سنجش قرار گرفت عبارت است از: رضایت محیطی، رضایت از مدرسه، کیفیت زندگی، احساس مثبت و احساس منفی. و قوانین انضباطی مورد استفاده عبارت است از: شامل قانون پوشیدن یونیفرم، رعایت حجاب اسلامی، شرکت در نماز جماعت، ورود و خروج به موقع، کنترل حضور و غیاب، کوتاه بودن ناخن‌ها، عدم استفاده از وسایل زینتی، همراه نداشتن موبایل، ممنوعیت آرایش، خسارت وارد نکردن به اموال مدرسه و دیگران و ممنوعیت خرید و فروش در مدرسه. حجم نمونه تعداد 200 دانش آموز دختر و پسر دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق به وسیله نرم افزار spss انجام می‌شود. که به منظور توصیف یافته‌ها از جداول یک بعدی و شاخص‌های مرکزی استفاده شده است. در آزمون فرضیه‌ها و تبیین یافته‌ها، جداول دو بعدی و آزمون‌های مرتبط نظیر کااسکوئر و... به کار گرفته شده است و برای مقایسه میان متغیرها از آزمون مقایسه میانگین‌ها (T و F) بهره‌گیری شده است. یافته‌ها: بر اساس یافته های پژوهش، نحوه اجرای قوانین انضباطی به طور کلی بر رفاه ذهنی دانش آموزان موثر است. درباره موثر بودن این متغیر بر ابعاد مختلف رفاه ذهنی می توان گفت، نحوه اجرای قوانین انضباطی بر بعد کیفیت زندگی و احساس منفی موثر و بر ابعاد رضایت محیطی، رضایت از مدرسه و احساس مثبت موثر نیست. همچنین تفاوت معناداری بین متغیر جنسیت، تحصیلات پدر و متغیر رفاه ذهنی دانش آموزان دیده نشد. اما تفاوت معناداری بین متغیرهای سن، نوع مدرسه، رشته تحصیلی، معدل، سابقه تجدیدی و مردودی، تحصیلات مادر، وضعیت مسکن و متغیر رفاه ذهنی دانش آموزان دیده شد. نتیجه‌گیری: در یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که در قوانین انضباطی مدارس و نحوه اجرای اجرای آن توجهی به مبحث رفاه ذهنی دانش‌آموزان نشده است. بلکه بیش‌تر جنبه ایدئولوژیک و هژمونیک آن در نظر گرفته شده. هرچند شدت و ضعف اجرای آن در مدارس گوناگون نشان دهنده نگاه متفاوت عوامل اجرایی است اما بازهم باعث نشده است تأثیر بسزایی بر رضایت و احساس مثبت و شادی دانش‌آموزان داشته باشند. با این وجود نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که مدرسه در رسیدن به هدف خود که بازتولید هژمونی حاکم است، موفق عمل کرده است و دانش‌آموزان تا حدود زیادی مطیع قوانین خود ساخته‌اند هرچند این پذیرش در بیرون از مدرسه بارها و بارها مورد تردید قرار می‌گیرد و با اعمالی مخالف آن نقض می‌شود. واژگان کلیدی: رفاه ذهنی، کیفیت زندگی، رضایت محیطی، رضایت از مدرسه، احساس مثبت، احساس منفی، قوانین انضباطی، مدرسه، دانش آموزان.
    Abstract
    Objective:subjectivewell-being is a set of,emotions, perception and experience of theindividual,subjectivewell-beingcan beone ofthe essentialareasofeducation system,and the school is important because it is asaplace wherestudentsspenda lot of timeinteracting withtheirrelations in a day.Well-beingin school is positive feelings oflife that isresult oftotalharmony betweencertainenvironmental factors on the onehand, andtheneeds andexpectationsof students inschools, on the other hand.So it is necessary to identify the factors in the school environment and check its impact on mental well-being of students. So as can use those results, to improve the welfare of the students. Oneof the factors that can be influence on this case is the school rules and regulationsthatstudentsmust be followed them. Of course,these rules areimplemented differentlyindifferent schools, so make differentlevelsofsatisfactionand quality.Whereas documentintegration andthedesiretoincrease the levelof compliancescoreshavea special placein our society, Mayignore thefeelings, emotionsandsatisfactionofstudents ineducational programs causeirreparableinjury, firstly, toschool students, and secondary to thebodies of theeducation systemand society. The main objectiveof thisstudy was to investigatethe effectsofschooldisciplinaryrules and regulations(the RegulationsforAdministration ofthe Ministryof Education, that all schoolshave been notified) onsubjectivewell-being ofstudents. Methods: Thisstudy used aquantitative researchandsurvey methodis used. Components ofsubjectivewell-beingwere assessedare as follows: Environmentalsatisfaction, schoolsatisfaction, quality of life, positivefeelingsandnegativefeelings. Anddisciplinaryrulesusedare: Wearingtheuniform, Islamichijab, participate in prayer, entry and exittimecontrol,presence and absence, short nails, avoiding the use ofornamentalitems, andnot havingphones,makeupban on, notcausing damagetoschool propertyandothers and prohibition ofsales. The sample size: 200girls and boysstudents inpublic and privatehigh schoolsin Tehran form area one, on 2011-2012. And use the clustermethod of sampling.Analysis ofthe surveydatais performedusingspsssoftware. In order todescribetheresultsof thedimensionaltablesandonecentral indicesis used.Dataoftesting hypothesesandexplanations, tests, andrelatedtwo-dimensionaltableshasbeen used tocompare themean comparison testbetweenthe variables(TandF)areuse. Results: Based onthe research findings, the disciplinaryrulesofgeneralsubjectivewell-beingof studentsis effective.About the effect of these variables on various aspects of subjective well-being can be said about the quality of life and negativefeelings are affected. And on environmental satisfaction, school satisfaction and positive emotion is not effective.Also no significant differencesbetweengender, education ofparentsandthe variable ofstudent subjectivewell-beingwas observed. But significant differencebetweenvariables like,age,kind of school, field of study, average score, andproliferationoffailing, mothereducation, housing situationandthe variable ofsubjectivewell-being ofstudentswas observed. Conclusion: in a general lookcan beconcluding thatatschooldisciplineand the wayit performs has notattention to topic of students' subjectivewell-being. But also moreitis intendedideologicalandhegemonic of that.Although theintensity and weaknessof itsperformancesindifferentschoolsrepresentingdifferent look, but stillithas not been affect on satisfaction,positive filling and happiness ofstudentsHowever, cannot forget the fact that the schoolhas been successful aboutits purpose, toreproduce the hegemony, although thisacceptance,outside the schoolover and over has been questionedandagainst by students. Keywords: subjectivewell-being, quality of life, environmentalsatisfaction, schoolsatisfaction, positivefeelings, negativefeelings, discipline,school, students