عنوان پایان‌نامه

طراحی الگوی ارزیابی کارآفرینی در بیمه های زندگی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگوی ارزیابی کارآفرینی در بیمه های زندگی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 271;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53639
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مرداد ۱۳۹۱

    پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی در بیمه‌های زندگی، و به روش آمیخته انجام شد. برای این منظور، در مرحله کیفی مصاحبه‌‌هایی نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و مطلعان کلیدی هر دو بخش اجرایی و آکادمیک صنعت بیمه عمر کشور انجام شد. این مصاحبه‌ها با روش تحلیل کیفی و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند و معیارهای ذکرشده توسط هر کدام از مصاحبه‌شوندگان طبقه‌بندی شدند. نهایتاً در مرحله کدگذاری محوری تعداد 36 معیار شناسایی گردید که این معیارها در 8 عامل کلی "منابع انسانی و توانمندی‌های اجرایی موجود و موردنیاز"، "محصول"، "بازار هدف و گروه‌های جمعیتی موردنظر"، "قوانین و مقررات و زیرساخت‌های اجرایی"، "قدرت و میزان تهدید رقبا"، "میزان سودآوری فرصت‌های شناسایی‌شده"، و "موانع ورود به بازار بیمه عمر" جای گرفتند. معیارهای 36 گانه مذکور در قالب پرسش‌نامه طراحی شده و بین مدیران بیمه‌های عمر شعب اصلی شرکت‌های بیمه مستقر در شهر تهران پخش شده، و تعداد 87 مورد پرسش‌نامه قابل بررسی جمع‌آوری گردید. روایی پرسش‌نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که آماره آلفا برابر با 93/0 و مطلوب ارزیابی گردید. در تحلیل داده‌های کمی پژوهش از روش تحلیل عاملی استفاده شد که برخی از معیارها حذف و نهایتاً عامل "استراتژی کارآفرین در پنجره فرصت موجود" به عامل‌ها اضافه گردید و الگوی ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی در بیمه‌های زندگی بر مبنای این 9 عامل طراحی شد. واژگان کلیدی: فرصت کارآفرینی، ارزیابی فرصت کارآفرینی، بیمه عمر
    Abstract
    The aim of this research is to design a conceptual model for the assessment of entrepreneurial opportunities in Iran life insurance industry. The research was performed in 2011 and 2012, in Tehran, Iran. The research method was mixed methods approach. In qualitative part of the research, semi-structured interviews were done with life insurance experts (both academic experts and administrative experts). The interviews were analyzed through open, axial and selective coding method and the opportunity assessment criteria were derived from the interviews. In axial coding stage, 36 criteria were derived and classified into 8 general factors including “human resource, available and required administrative capabilities”, “product”, “target market and demographic groups”, “laws, regulations, and administrative infrastructures”, “threat of competitors”, “profitability of the opportunity”, “barriers to enter” and “ambiguity and uncertainty in the market”. The criteria were drafted into a questionnaire to assess the importance of each criterion in. The questionnaires were distributed among 120 life insurance managers of insurance companies’ main branches in Tehran. The validity of the questionnaire was tested through Cronbach’s alpha test (alpha=0.93). SPSS software and factor analysis method were used to analyze the quantitative data. After factor analysis, another factor named “entrepreneurial strategy” was added to above-mentioned factors. Finally, the conceptual model for assessment of entrepreneurial opportunities in Iran life insurance industry was designed based on mentioned 9 factors. Based on the study results, the “human resources, available and required administrative capabilities” and “target market and demographic groups” factors were the most important factors to assess the entrepreneurial opportunities of Iran life insurance industry. KEYWORDS: entrepreneurial opportunity, opportunity assessment, life insurance