عنوان پایان‌نامه

تاثیر هوش هیجانی بر ساختار شبکه کارآفرینانه مالکین کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت IT



    دانشجو در تاریخ ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر هوش هیجانی بر ساختار شبکه کارآفرینانه مالکین کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت IT" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53648
    تاریخ دفاع
    ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
    دانشجو
    سعید نقابی
    استاد راهنما
    رضا زعفریان

    شبکه‌ها در کارآفرینی دارای نقش بسیار مهمی هستند و می‌توانند مزیت رقابتی ویژه‌ای برای کارآفرینان در کسب و کارهایشان ایجاد کنند. به طوری که کارآفرینان می‌توانند با دارا بودن ساختاری ویژه در شبکه‌ها همچون حفره‌های ساختاری متعدد و مرکزیت در شبکه‌ها، به موقعیتی راهبردی دست یافته و از منافع آن بهره‌مند شوند. از طرف دیگر توجه به هیجان‌ها، احساسات و همچنین درک عواطف خود و دیگران رویکردی نوین در شبکه‌های کارآفرینانه است که پیش‌تر مورد غفلت قرار گرفته بود. از این منظر، هدف این پژوهش شناسایی تأثیر هوش هیجانی بر ساختار شبکه‌های کارآفرینانه است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق 172 نفر از مالکین کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت فناوری اطلاعات مستقر در شهر تهران که دارای رتبه 1 الی 5 در رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک می‌باشند را در بر می‌گیرد که به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای گرد آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و همچنین معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که هوش هیجانی با ساختار شبکه‌های کارآفرینانه دارای رابطه معنا دار و مستقیمی می‌باشد. به طور کلی بر مبنای یافته‌های این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت، کارآفرینانی که هوش هیجانی بالایی دارند می توانند ارتباطات مؤثرتری با دیگران داشته باشند و در نتیجه در مرکز شبکه‌ها قرار بگیرند و یا دارای حفره ساختاری بیشتری باشند. کلمات کلیدی: هوش هیجانی، شبکه‌های کارآفرینانه، حفره‌های ساختاری، مرکزیت شبکه، صنعت فناوری اطلاعات
    Abstract
    Networks have an important role in entrepreneurship and can be considered as special competitive advantages for entrepreneurs in their business. Entrepreneurs who have special structure in their networks such as having numerous structural holes or occupying central position in networks can access strategic situations. On the other hand, paying attention to affects, self-emotions and other emotions is a new perspective in entrepreneurial network which has been neglected in previous studies. In this vein, the purpose of this study is to investigate the impact of emotional intelligence on entrepreneurial network structure. The research sample contains 172 people of SME owners which are active in Information Technology Industry and ranked among 1 to 5 in High Council of Informatics which were selected by a simple random method. Data has been gathered by standard questionnaires. Then, Pearson’s correlation coefficient, step-by-step regression and structural equation modeling were used to analyze the data. Results show that there is a direct and significant relation between emotional intelligence and entrepreneurial network structure. Generally, it can be concluded that entrepreneurs who have higher emotional intelligence, communicate effectively with other individuals and therefore occupying a central position in networks or having numerous structural holes in their networks. Keywords: Emotional Intelligence, Entrepreneurial Network, Structural Holes, Network Centrality, Information Technology Industry