الگوی مفهومی مناسب برای تجاری سازی تحقیقات بخش کشاورزی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 261;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53579
- تاریخ دفاع
- ۱۹ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- لیلا ترک
- استاد راهنما
- ابوالقاسم عربیون
- چکیده
- از زنجیره مهم فرایند ایده یابی، تحقیق، توسعه و عرضه محصول جدید است که طی آن دانش تولید شده در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی؛ و نوآوری ها، ابداعات تجاری سازی بخشی و اختراعات به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می شود]1[ پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که به منظور ارائه فرایندی برای سهولت تجاری سازی نتایج تحقیقات در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران واقع در شهرستان کرج انجام شده است . بر همین اساس یک نمونه 50 نفری از متخصصین و کارکنان در بخش های پژوهش و تجاری سازی انتخاب شدند و علاوه بر مصاحبه عمیق با خبرگان تجاری سازی و پرسشنامه ای که ارائه شد ، مدلی نظری نیز از تجاری سازی در اختیار مصاحبه شوندگان قرار داده شد و اظهارات ایشان نیز مورد بررسی قرار گرفت . در مطالعه حاضر، محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ از طریق نرم افزار spss صورت پذیرفته است. به منظور تعیین اعتبار سازه مدل مفهومی تحقیق قبل از نهایی شدن به تائید خبرگان تجاری سازی رسید و پس از آن با استفاده از روش معمول اعتبار همگرا به کمک نرم افزار pls نسبت به سنجش روایی ابزار اندازه گیری اقدام گردید. پس از تحلیل و تفسیر داده ها، به خلق مقوله های اصلی و دسته بندی مفاهیم , روابط بین مقوله ها پرداخته و در نهایت با استفاده از آزمون فریدمن مفاهیم رتبه یندی وبر این اساس فرایند تجاری سازی در3 فاز و 10 مرحله تشریح شد و سهولت تجاری سازی در بخش دولتی را به نمایش گذاشت، بدیهی است طی طریق در این مسیر، ثمره اش جز رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی نخواهد بود. وعدم توانایی لازم برای پیاده سازی نتایج تحقیقات و عرضه آن ها به بازار ، ضعفی است که تجاری ساز ی می تواند به عنوان مکملی اثر بخش برای به بار نشستن تلاش متولیان امر و علاقمندان به این دانش و در نهایت چراغ راهی به سوی خودکفا شدن باشد.
- Abstract
- Commercialization is a part of the significant chain related to the process of finding ideas, research and development, and introducing new products in which the knowledge produced at universities and research centers, innovations, and discoveries is translated into some products that could be presented to the market [1]. This research is a case study aiming to provide a process that facilitates commercialization of research findings in the Iranian Agricultural Biotechnology Research Center located in Karaj city. Thus, a sample including 50 experts and staff working in research and commercialization sectors was selected. In addition to deep interviews with experts in the field of commercialization and the questionnaires provided, a theoretical model of commercialization was presented to the interviewees and their comments were reviewed. In this study, coefficient of reliability of measurement has been calculated using Cronbach’s Alpha and SPSS software. In order to determine the validity of structure, conceptual model of the research was verified by experts of commercialization before being finalized. Then, validity of measuring instrument was assessed by convergent validity method, using PLS software. After analysis of the data, the main factors were identified, concepts were categorized, the correlation between factors was examined, and eventually concepts were ranked using Freedman test. Accordingly, commercialization process was explained in 3 phases and 10 steps and the ease of commercialization in the government sector was demonstrated. It is obvious that following this process will lead to self-sufficiency in the agriculture sector. Lack of necessary ability in implementing research findings and introducing them to the market is a major weakness; thus, commercialization could act as an effective complement for realization of the efforts made by authorities and those interested in this science and will eventually be a step towards self-sufficiency. Keywords: commercialization, agricultural research