بررسی های ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی در ارزیابی پتانسیل لهیدگی در تونل آبرسانی اصفهان
- رشته تحصیلی
- زمین شناسی- مهندسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 4765;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53979
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- نرگس یزدخواستی
- استاد راهنما
- عبداله سهرابی بیدار
- چکیده
- متن چکیده: با توجه به ناشناخته بودن فضاهای پیش رو در حفاری سازههای زیرزمینی تشخیص مناطق پر خطر از مناطق ایمن و سالم، دارای اهمیت بوده و یکی از مهمترین اهداف مطالعات شناسایی این سازهها میباشد. تونلهای انتقال آب غالباً به دلیل طویل بودن و عبور از شرایط متنوع لیتولوژیکی و اعماق مختلف از جمله طرحهای مطالعاتی پیچیده محسوب میشوند. تونل آبرسانی اصفهان با ظرفیت حداکثر 85/20 متر مکعب بر ثانیه، به منظور تأمین آب شرب اصفهان از طریق سد زاینده رود، در دست مطالعه میباشد. این تونل با طول 17 کیلومتر عمدتاً در سازند خمیران واقع شده و بخش زیادی از مسیر تونل از سنگهای شیلی، شیل آهکی و آهک شیلی عبور میکند. به منظور شناسایی زیر سطحی مسیر تونل از مطالعات زمینشناسی مهندسی، ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی استفاده شده است. در مطالعات ژئوتکنیکی به منظور شناسایی دقیق ساختگاه، تعداد 18 حلقه گمانه در مسیر تونل حفاری شده و آزمایشات صحرایی و آزمایشگاهی بر روی نمونههای اخذ شده از گمانهها انجام گرفته است. در مطالعات ژئوفیزیکی از روش مقاومت سنجی در مسیر تونل استفاده شده و بر روی سه خط برداشت مجموعاً در 510 نقطه با آرایش شلومبرگر داده برداری انجام گرفته است. فاصله نقاط برداشت 100 متر و فاصله خطوط برداشت از یکدیگر 200 متر است. با بررسی نتایج آزمایشات ژئوتکنیکی صحرایی و آزمایشگاهی انجام شده بر روی نمونههای اخذ شده از گمانههای مسیر تونل، خصوصیات سنگهای مسیر تونل ارزیابی شده و با استفاده از تحلیل دو بعدی دادههای مقاومت سنجی، مسیر تونل به 21 پهنه تقسیم و رده بندی توده سنگ در هر پهنه به روش RMR ارائه شده است. نهایتاً با استفاده از خصوصیات ژئومکانیکی توده سنگ که بر اساس معیار هوک-براون ارزیابی گردیده اند و ضخامت سنگهای مسیر تونل در زونهای مختلف، پتانسیل لهیدگی با استفاده از روشهای تحلیلی، تجربی و تحلیلهای عددی ارزیابی شده است. نتایج حاصل از سه روش مختلف در ارزیابی لهیدگی سازگاری مناسبی داشته و حاکی از وجود پتانسیل لهیدگی در زونهای 4، 6، 8، 9 و13 از مسیر تونل میباشد. با توجه به این مسئله تدقیق مطالعات و اتخاذ تمهیدات مناسب برای حفاری تونل در این مناطق مورد نیاز است.
- Abstract
- Abstract Regarding to the unknown spaces of underground structures, it is important to identify high-risk areas of safe areas. And one of the most important research goals is to identify these structures. Water supply tunnels, often due to long and across in variety of different lithology and depths, are considered the complex research projects. Esfahan water suply tunnel with a maximum capacity of 20.85 cubic meters per second, due to provide drinking water of the Zayandeh-Rood dam, is on trial. This tunnel is 17 km long and located mainly in the Khamiran formation and a large part of the tunnel route, from passesing of shaly rocks, limy shale and shaly lime. In order to detect the subsurface tunnels route have been used to engineering Geological, Geotechnical and Geophysical studies. In Geotechnical studies to exact identify area, the 18 boreholes drilled in route tunnel and field and laboratory experiments have been conducted on samples taken from the holes. In Geophysical studies of resistance survey method used in tunnel route and on the three lines a total of 510-point, was taken with the Schlumberger arrangement. The distance between take points 100 meters and the distance between take lines is 200 meters. By examining the results of geotechnical field and laboratory tests conducted on samples collected from tunnel route, properties rocks of tunnel route has been evaluated using two-dimensional analysis of survey data, tunnel route is divided into 21 zones and presented rock mass classification in each zone,by RMR method. Finally, by using the rock masses Geotechnical properties of based on Hook - Brown criteria have been evaluated and the thickness of the tunnel route rock in different zones, the squeezing potential is evaluated by using analytical, experimental and numerical analysis methods. The results of three different methods of evaluation squeezing appropriate adaptations and demonstrate squeezing potential in zones 4, 6, 8, 9 and 13 are of the tunnel route. With regard to this problem careful studies and adopt appropriate provisions for tunnel excavation in these areas is needed. Keywords: Isfahan water supply tunnel, Squeezing, Rock mass classification, Strength, Geophysical deata, Resistivity.