عنوان پایاننامه
خلوت چهل مقام: بن یادی برای حیات فرهنگی معاصر در شیراز
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57112
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- عباس صرامی
- استاد راهنما
- عیسی حجت
- چکیده
- در جامعه ای که چهره عمومی آن را پرداختن به روزمرگی های هر روزه شکل داده است، فراهم ساختن مکانی برای حیاتی دیگرگونه یعنی حیات فرهنگی شهر یکی از نیازهای یک جامعه مدنی در حال رشد است، موجودیتی که بستر ساز رویدادها و لحظه های کاربردی است که به موازات حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به تعریف گونه ای از حیات فرهنگی در مرز طبیعت و شهر و طبیعت و تاریخ می پردازد. خلوت مفهومی نسبی در معنای تعریف و تفکیک یک زیست-جهان از بقیه زیست-جهان های موجود است. خلوت پدیده ای هم عینی و هم ذهنی است، خلوت در مفهوم عینی خود مستلزم تشخص بخشیدن به یک فضا از طریق پاره ای تغییرات در بستر کلی است. خلوت در مفهوم ذهنی خود، تعریف یک کیفیت مفهومی است برای حائل گذاشتن بین دو حال و وضعیت بدون نیاز حتمی به تغیرات فیزیکی، بنابر این خلوت را از هر دو دیدگاه عینی و ذهنی می توان در تصور آورد. آنچه مهم است شناخت و تشخیص دو کیفیت "کل" و "جزء" در هنگام کاربرد مفهوم خلوت است: خلوت از چه؟ و خلوت برای چه؟ در خلوت چهل مقام، خلوت از کلیت زندگی روزمره است، زندگی روزمره جاری در شهر با همه نکات مثبت و منفی آن. و برای فراهم ساختن بستر یک حیات منحصرا فرهنگی در گوشه ای از خود جهان روزمره. واژه خلوت تاریخچه ای طولانی و پربار دردلالت بر مفاهیم و کیفیت های مختلف دارد، از خلوت عارفانه پیامبر در غار حرا تا خلوت ساده یک زندگی جاری در یک آپارتمان مسکونی. آنچه در مقیاس این پژوهش به عنوان زیرمجموعه ای از کلیه تعاریف خلوت محل بحث می باشد، خلوت و خلوت نشینی با اهداف فرهنگی نظیر عبادت، مراقبه، اعتکاف و تأملات اندیشه ای است، کیفیتی که تحت عنوان کلی حیات فرهنگی خلوت چهل مقام تعریف می گردد. برای تعریف کیفیت خلوت وحیات فرهنگی خاص آن مطالعه ای در دو حوزه علوم و معارف صورت گرفت، در حوزه علوم، دیدگاه های علوم رفتاری به عنوان اصلی ترین مرجع بحث و بررسی این مفهوم از دریچه علم، در فصلی تحت عنوان خلوت از دیدگاه علوم رفتاری بررسی شده است. از دید معرفتی که محور عمل پژوهش نیز در این چارچوب تعریف می گردد به دیدگاه ادیان و فرهنگ ها با تأکید بر دیدگاه عرفان اسلامی-ایرانی پرداخته است. در مورد مفهوم و مصادیق واژه "حیات فرهنگی" به دلیل کمبود مطالب و مراجعی که به جایگاه این مفهوم در حوزه معماری و طراحی شهری بپردازد اقدام به مصاحبه و نظرخواهی از دو تن از اساتید و صاحبنظران حوزه معماری و مسائل شهری، که دارای دیدگاه فرهنگی هستند، شد. در نهایت سایت پروژه در پایین دست کوه معروف چهل مقام شیراز با هاله عرفانی- تاریخی آن و در جنب عمارتِ باغ و تکیه هفت-تنان با بن مایه یک باغ-مزار و اقامتگاه دراویش و صوفیه شیراز، انتخاب گردید. انتخاب پروژه در مرز رویارویی کیفیت مصنوع شهر با طبیعت کوهستان در مجاورت یک بنای فرهنگی تاریخی با بن مایه زندگی عارفانه از ویژگی های منحصربفرد پروژه محسوب می گردد. پروژه در جایگاه یک ابزار بروز ویژگی های منحصربفرد سایت که با اهداف اصلی پروژه نیز در همخوانی کامل به سر برد، تعریف شد. به این منظور رابطه پروژه با سه عامل پیرامونی یعنی "شهر"، "کوه چهل مقام" و "مجموعه تاریخی هفت تنان" در دستور کار طراحی قرار گرفت . نحوه تعامل پروژه با این سه عامل مفروض و در جهت برآورده ساختن اهداف خاص پروژه، شکل دهنده کلیت و جزئیات طرح می باشد. مجموعه خلوت چهل مقام دارای زیربخش هایی تحت عناوین زیر است: عمارت تکیه چهل مقام،عمارت گنجینه میراث معنوی،عمارت کوشک چهل مقام و شاه نشین آن، گودال-باغچه پیرامونی و فضاهای خدماتی آن، حیاطِ خلوت و در نهایت فضاهایی تحت عنوان چهل-خلوت که در دامنه کوه چهل مقام و درون دره صخره ای مشرف به پروژه شکل گرفته اند.
- Abstract
- In a society where the public face of it shaped by addressing everyday routines, provide a place for Different life of the city “cultural life” to the vital needs of a growing civil society, Entities that have applied platform builder events and moments which In parallel, social life, economic and political, define of such a cultural life on the frontier of the city and the nature and history. Privacy is a relative concept, Meaning defined in a separate world from the rest of the world. Privacy phenomenon is both objective and subjective, Objective meaning to make a space in your Privacy requires individuated through some changes in the overall context. subjective definition of quality is a concept for retaining a share between situation without need to change certain physical. Thus the Privacy of both objective and subjective perspectives can be imagined. What is important to recognize and distinguish between the quality of "total" and "component" is the application of the concept of Privacy: Privacy from what? And Privacy for what? In Khalvat e Chehel-magham Privacy is from the totality of everyday life: Current daily life in the city with all its positive and negative points and to provide a cultural platform in a corner of everyday world. word “Privacy” has a long and rich history in our culture: spiritual Privacy of Prophet in Hara Cave to a Privacy simple life within a residential apartment . The scale of the study defined as a subset of all the talk is Privacy, Privacy and recluse cultural purposes such as prayer, meditation, reflection and thought is Secretions. The quality level is defined as the overall cultural life of khalvat e chehel-magham. To define the Privacy and its own cultural life study was conducted in two areas of science and Theology, In science, behavioral science point of view as the main body of the valve of the concept discussed in the chapter entitled Privacy is studied from the viewpoint of the behavioral sciences. From the perspective of Theology research-based knowledge that is defined in this context, Deals with the religious and cultures views with an emphasis on the perspective of Islamic-Iranian mysticism . The concept and meaning of the term "cultural life" due to lack of content and in the field of architecture and urban design, The survey attempted to interview two professors and experts in the field of architecture and urban issues, that cultural perspectives are not same. Finally The project site was selected downstream of the mountain known as Chehel-magham mount mystical - historic mansion and near the garden haft-tanan with a garden motif - the tomb of Sufi dervishes of Shiraz. Select the project in the border city of constructed nature of confrontation Mountain and Adjacent to a historic cultural monument with spiritual life motifis the unique feature of the project. Keywords: Privacy, cultural life, Haft-tanan, Chehel-magham, Tekiyeh