عنوان پایاننامه
مرکز پژوهشهای دینی در تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55842
- تاریخ دفاع
- ۱۰ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم حسینی
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- دین مفهمومی سهل و ممتنع است و از جنبه های گوناگون نظری، روانشناختی، جامعه شناختی و شهودی قابل تعریف است. به طور کلی می توان گفت، جوهره اصلی همه ادیان، مکاتب و اندیشه ها تا حدود زیادی مشترک است و آن دعوت به نیکی، راستی و درستی است. همواره در تعالیم ادیان مختلف بیان شده است که پذیرش اصول و پایه هر تفکری، نیازمند تحقیق و پژوهش است و در رد و قبول هیچ اندیشه ای اجباری وجود ندارد. اما فرآیند شناخت دین نیازمند مکانی است که انسان فارغ از هیاهوی زندگی روزمره به آن پناه جوید. دسترسی به انبوه اطلاعات در جهانی که به علت سرعت تبادل داده¬ها آن را دهکده نامیدهاند و قرار گرفتن در معرض هجوم انواع دیدگاهها و فرضیه¬ها، انسان امروز را به سردرگمی انداخته است. در گذشته ممکن بود تحصیل در مدارس علمیه و حضور در انواع محافل مذهبی و یا حلقه¬های عرفانی چون خانقاهها و زاویهها برای جستجوگر راه¬گشا باشد، اما در این زمانه، چنین روش¬هایی به تنهایی، در شناخت دین و بسط معرفت دینی کارایی محدودی دارد. بنابراین وجود مکانی با طراحی ویژه برای این قبیل پژوهشها، در جامعه¬ی کنونی لازم و ضروری به نظر می¬رسد. مرکز پژوهشهای دینی به عنوان کانون نواندیشی در حوزه¬ی دین، محیطی بدون جهت¬گیری را فراهم می¬کند. این مرکز در قالب سه عرصهی پژوهشی (فردی و جمعی)، نیایشی و اجتماعی فعالیت میکند. در این مرکز امکان تحقیق و تفحص در ماهیت دین و موضوعهای وابسته، ایجاد محافل درس و گفتگو پیرامون دین و ماهیت آن، برگزاری همایشها، نشستها و سمینارهای پیرامون دین و ارائه¬ی نتایج پژوهشها در قالب کتاب، مقاله، فیلم و هنرهای دیگر فراهم میشود. ¬ کلمات کلیدی: پژوهش دینی، آموزش سنتی، مدارس دینی، معماری مدارس دینی، نواندیشی دینی
- Abstract
- Religion is conceptually simple and sophisticated at the same time and can be defined by theoretical, psychological, sociological aspects. The main essence of all religions, schools and ideas are common and is inviting to goodness, truth and integrity. It is said in many of religion lessons that there is no force in acceptation or denial of any thought and in accepting any principles and thoughts, research is needed. But the recognition process of religion needs a place that one can take refuge from the bustle of everyday life. Easy access to mass of information and being exposed to different perspectives and hypothesis had confused contemporary man. In past, educating in traditional schools and attending in kinds of religious forums and mystical gatherings in Khanqahs and Zaviehs could help researcher to find his way. But nowadays such methods alone have limited effectiveness in understanding the development of religion and religious knowledge. So existence of such place with a specific design for such studies seems to be necessary in the present. Religious Studies Center, as modern Center for religious studies provides unbiased environment. This center has three main zones: Research zone (individual and communal), social zone and invocation zone. Investigation of the nature of religion and related topics, creating communities and conversations about religion, conferences, meetings and seminars on religion take place in this center. The results of these activities will also be published in the form of books, articles, films and etc. Keywords: religious studies, classical education, religious schools, religious schools architecture, religious modernity