عنوان پایاننامه
طراحی مکان آموزشی با توجه به روان شناسی تعلیم و تربیت با رویکرد انسان گرا در تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55387
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- لاله عنبری
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- مدرسه محل تحقق یکی از مهم ترین بخش های زندگی تمدن بشری حاضر، یعنی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان است. این مکان، باید بستری مناسب برای تحقق رویدادها و اهدافی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، باشد. به همین دلیل، در صورت به کارگیری نظام آموزشی انسان گرا، لازم است تا با شناخت دقیق مختصات و جوانب این نگرش آموزشی- که برای این پژوهش مورد نظر قرار گرفته است- طراحی محیط کالبدی و فضای محیط آموزش را به زمینه ای مناسب برای تسهیل اهداف پرورشی تبدیل کرد. نظام های آموزشی نوین، مانند رویکرد انسان گرا به تعلیم و تربیت، اقتضائاتی بسیار متفاوت با ویژگی های کیفی و کالبدی محیط هایی که برای دهه های متوالی به عنوان محیط آموزشی در کشور ما شناخته شده اند، دارند. این پژوهش در پی شناخت ویژگی هایی برای معماری مدرسه ای است که مناسب روی دادن چنین نگرش های آموزشی باشد. راه دستیابی به سوی این هدف، از مسیر شناخت جنبه های مختلف این دیدگاه های نوین آموزشی می گذرد. دستاورد این پژوهش، پیشنهاد راهبردهایی است برای طراحی فضای کالبدی بنایی که پشتیبان نظام آموزشی انسان گرا باشد. این هدف، از راه شناخت دیدگاه های نظری و فلسفی و روان شناسی تعلیم و تربیت و آشنایی با گفتمان هایی که منجر به شکل گیری نظریات تربیتی شده است، و همچنین بررسی نمونه های مشابه معماری میسر شده است. با به کار گیری این راهبردها، مدرسه ی اشتراکی محله، در تهران طراحی شده است.
- Abstract
- Abstract: Schools, are one of the most important parts of the current human civilization to take place: Education of the youth. This place must be a suitable context for incidents and goals that has been spotted for the educational system to happen. Therefore, by adopting the human-oriented educational system, we need to make the design of the environment and space of the educational environment a simplifying context for nurturing goals. The new educational systems, like the human-oriented approach to pedagogy, has very different requests comparing to what has been known as the educational environment in our country for several decades. This research, is looking for the features of the architecture of a school which is suitable for such pedagogycal approaches to take place. The path to this purpose goes through cognition of various aspects of these pedagogycal approaches. The consequence, is putting forward some practical guiddelines for the design of a building which supports the occurance of human-oriented pedagogy. This, can be achieved via learning about philosophical theories and educational psychology and apprehending of the discourses which has led to the articulation of the pedagogycal theories and also by studing the related case studies. By applying these guidelines, the communal schools complex of the neighbourhood has been designed.