عنوان پایاننامه
ترمیمی سازی رسیدگی به جرائم دانش آموزان با تکیه بر ظرفیت های موجود در مدارس
- رشته تحصیلی
- حقوق کیفری و جرم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3255;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57126
- تاریخ دفاع
- ۱۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- ماجده محمدی
- استاد راهنما
- عباس شیری ورنامخواستی
- چکیده
- بزهکاری نوجوانان، پدیده ای است که به دلیل حساسیتهای خاص خود همواره مورد دغدغه سیاستمداران و حقوقدانان در کشورهای مختلف بوده است. راهکارهای پیشگیری از وقوع بزه در میان این گروه سنی بویژه در فضای مدارس و نیز ضرورت اقدامات مؤثر در زمینه رسیدگی به بزههای ارتکابی این افراد از جمله مهمترین مسایل در این زمینه می باشند. از بدو تأسیس مدارس تاکنون رویکرد غالب در رسیدگی به جرایم دانشآموزان در مدرسه، مبتنی بر تنبیه و اخراج بودهاست. این رویکرد مضرات و معایبی دارد که از جمله آنها میتوان به فراهم نشدن امکان بازگشت مجدد بزهکار و بزهدیده به زندگی عادی و عدم توجه به زمینههای اصلی وقوع بزه و تلاش برای رفع آنها اشاره کرد. در سالهای اخیر شکل گیری تمایلات گسترده به اجرای فرایندهای عدالت ترمیمی در حوزه های مختلف، سبب شده است که زمینه های لازم برای تلاش در جهت اعمال رویکردهای ترمیمی در رسیدگی به جرایم دانش آموزان فراهم شود. مهمترین مرجعی که به اجرای بهتر و مؤثرتر این روند کمک خواهد کرد مدارس هستند. چراکه مدارس با بهرمندی از بازوهای توانمندی همچون اولیا، مربیان و دانش آموزان میتوانند فرایندهای ترمیمی مشخصی مانند میانجیگری مدرسهای و نشستهای ترمیمی را به خوبی اجرا نمایند. ایجاد مدارسی مبتنی بر عدالت ترمیمی نیازمند انجام اقداماتی است که اگرچه در ظاهر دشوار و هزینه بر به نظر میرسند اما میتوانند جامعه را از صرف هزینه های بیشتر در زمینه تعقیب و مجازات بزهکاران در آینده مصون بدارند. بعلاوه این روند با تکمیل رسالت تربیتی و پرورشی مدارس، میتواند از آنچه برای نوجوانان و افراد مرتبط با آنها چالش و تهدید محسوب میشود، فرصتهای مغتنمی بسازد که اثرات آن در حال و آینده زندگی دانش آموزان و خانواده های آنها و بهبود کیفیت محیط مدارس و برنامه های آن، قابل مشاهده خواهد بود.
- Abstract
- Juvenile delinquency, the phenomenon which is due to its own sensitivity has always been concerned politicians and jurists in different countries. Strategies for preventing committing crimes in this age, especially in the schools and how to handle their crimes are really important. Since the beginning of the school establishment the dominant approach in dealing with children in school crimes, was based on punishment and dismissal. This approach has many disadvantages. For example, in this way, offenders and victims rehabilitation will not be considered and lack of attention to the causes of crimes, will result in not to attempt to solve the virtue of the problem. In recent years a widespread desire has formed to implement restorative justice processes in different domains. This trend has provided preparations necessary for the implementation of restorative approaches in addressing student's crimes in schools. Schools play a major role in the implementation of these programs. Schools, with cooperation of parents, teachers and students, can run programs like "School Mediation" and "restorative conferences". Establishing "school-based restorative justice" apparently seems difficult and costly, but it can prevent spending more money in the future for the prosecution and punishment of offenders. In addition, this program will complete the mission of education of school and turning challenges into opportunities for students.