عنوان پایاننامه
اثر بخشی ومقایسه سه تکلیف حرکتی دیداری وشنیداری بر توجه دیداری وشنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 867;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53642
- تاریخ دفاع
- ۲۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- عافیه سارلی
- استاد راهنما
- مهدی شهبازی
- چکیده
- مقدمه: کمبود توجه، بیش فعالی و تکانشگری از علائم اصلی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی و مقایسه ی تمرین سه تکلیف (حرکتی، دیداری و شنیداری) بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی صورت گرفت. روش: 40 دانش آموز پسر 9 تا 11 ساله، از مدارس ابتدایی شهر کرج، به کمک پرسشنامه ی علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) و بر اساس ملاک های تشخیصی DSM-IV به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 4 گروه (سه گروه مداخله و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروه تکلیف حرکتی (10=n)، تمرینات حرکتی، گروه تکلیف دیداری (10=n) بازی های منتخب رایانه ای (بدون صدا) و گروه تکلیف شنیداری (10=n) برنامه ی تقویت توجه شنیداری مبتنی بر رایانه دریافت کردند. مدت زمان مداخله ها در تمام گروه ها 10 جلسه ی یک ساعته بود. گروه کنترل (10=n) هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله بوسیله ی آزمون عملکرد پیوسته، ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله های حرکتی، دیداری و شنیداری، در مقایسه با گروه کنترل، در حد معناداری توانستند کمبود توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی را کاهش دهند (05/0>P). همچنین مداخله ها در مقایسه با یکدیگر، تفاوت معناداری نداشتند (05/0
- Abstract
- Introduction: Poor attention, hyperactivity and impulsivity are the core problems of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Aim: The aim of this study was to investigate effectiveness and comparison of three tasks (Motor, Visual & Auditory) on visual and auditory attention of children with ADHD. Method: 40 male students aged 9-11 years, were selected randomly by teacher form of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) from Karaj’s primary schools. Participants were assigned to 4 groups (3 experimental groups and a control group). Motor group (n=10) received motor practices; visual group (n=10) received selected computer games (without any sound) and auditory group (n=10) received computerized auditory attention training in ten 1 hour sessions. The control group didn’t receive any intervention. Before and after training all participants were assessed with continuous performance test (CPT). Results: Results showed significant improvement in visual and auditory attention performance (P<0.05) in any of experimental groups. Also it didn’t show any significant difference between experimental groups (P>0.05). Conclusion: Results indicate that attention performance of children with ADHD will improve with motor practices, visual tasks and computerized auditory attention training. Also all of these tasks are equally effective.