عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی ومقایسه سه تکلیف حرکتی دیداری وشنیداری بر توجه دیداری وشنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی ومقایسه سه تکلیف حرکتی دیداری وشنیداری بر توجه دیداری وشنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 867;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53642
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۹۱
    دانشجو
    عافیه سارلی
    استاد راهنما
    مهدی شهبازی

    مقدمه: کمبود توجه، بیش فعالی و تکانشگری از علائم اصلی اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی و مقایسه ی تمرین سه تکلیف (حرکتی، دیداری و شنیداری) بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی صورت گرفت. روش: 40 دانش آموز پسر 9 تا 11 ساله، از مدارس ابتدایی شهر کرج، به کمک پرسشنامه ی علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) و بر اساس ملاک های تشخیصی DSM-IV به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 4 گروه (سه گروه مداخله و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروه تکلیف حرکتی (10=n)، تمرینات حرکتی، گروه تکلیف دیداری (10=n) بازی های منتخب رایانه ای (بدون صدا) و گروه تکلیف شنیداری (10=n) برنامه ی تقویت توجه شنیداری مبتنی بر رایانه دریافت کردند. مدت زمان مداخله ها در تمام گروه ها 10 جلسه ی یک ساعته بود. گروه کنترل (10=n) هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله بوسیله ی آزمون عملکرد پیوسته، ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله های حرکتی، دیداری و شنیداری، در مقایسه با گروه کنترل، در حد معناداری توانستند کمبود توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی را کاهش دهند (05/0>P). همچنین مداخله ها در مقایسه با یکدیگر، تفاوت معناداری نداشتند (05/0

    Abstract
    Introduction: Poor attention, hyperactivity and impulsivity are the core problems of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Aim: The aim of this study was to investigate effectiveness and comparison of three tasks (Motor, Visual & Auditory) on visual and auditory attention of children with ADHD. Method: 40 male students aged 9-11 years, were selected randomly by teacher form of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) from Karaj’s primary schools. Participants were assigned to 4 groups (3 experimental groups and a control group). Motor group (n=10) received motor practices; visual group (n=10) received selected computer games (without any sound) and auditory group (n=10) received computerized auditory attention training in ten 1 hour sessions. The control group didn’t receive any intervention. Before and after training all participants were assessed with continuous performance test (CPT). Results: Results showed significant improvement in visual and auditory attention performance (P<0.05) in any of experimental groups. Also it didn’t show any significant difference between experimental groups (P>0.05). Conclusion: Results indicate that attention performance of children with ADHD will improve with motor practices, visual tasks and computerized auditory attention training. Also all of these tasks are equally effective.