طراحی مدل حمل و نقل بین المللی قطعات صادراتی شرکت ایران خودرو با استفاده از برنامه ریزی خطی چند هدفه
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53714
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- احسان مظلومی نیا
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- هزینههای حمل و نقل، بخش قابل توجهی از کل هزینهی لجستیک، همچنین، قیمت تمامشده را دربرمیگیرد. از سوی دیگر، حمل و نقل، نهتنها نباید یک فرآیند هزینهزا بهحساب آید، بلکه قابلیتها و تواناییهای بسیار آن، میتواند در افزایش قدرتِ رقابت، در کل زنجیرهی تامین موثر باشد. بنابراین، یکی از اصلیترین دغدغههای هر بنگاه اقتصادی، باید، مدیریت بر فعالیتهای حمل و نقل در آن سازمان باشد. در این تحقیق، به ارایهی ساختار حمل و نقلِ صادراتیِ محمولههای شرکت ایرانخودرو پرداخته شده است. برای این ساختار، دو مساله، بهعنوان مهمترین اصول حمل محمولههای صادراتی، شناسایی شده که عبارتند از: 1 ـ چگونگی تخصیص بار به شرکتهای حمل، 2 ـ امکانِ ارسال محموله از طریق مسیرهایی که کمترین هزینهی حمل را درپی داشته باشد. برای حل و مدلسازی این دو مساله، یک روشِ یکپارچه ارایه شده است. مراحل انجام تحقیق، شاملِ سه مرحلهی اصلی است. ? مرحلهی اول، شامل تعریف و تعیین اهداف شرکت، تعیین بارفرابرها (شرکتهای حمل) در هرکدام از مسیرها، و همچنین، تعیین مسیرهای حمل ارسال محصولات است. ? مرحلهی دوم، خود شامل دو قسمت میباشد: ـ قسمت اول، انجام مقایسههای زوجی، بینِ شرکتهای حمل و نقل بینالمللی، برای هر نوع محموله، به تفکیک مسیرهای حمل، با استفاده ازپرسشنامه، توسط مدیریت حمل و نقل ایرانخودرو بوده است. « صفحهی ششام » ـ و در قسمت دوم، محاسبهی وزنِ ( اولویت) بارفرابرها برای هر محموله، در هر مسیر حمل انجام شده است. ? مرحلهی سوم، مدلسازیِ برنامهریزیِ خطی دو هدفه، با دو هدف: ـ اول بهحداکثررساندن تخصیص بار به بارفرابرهای با وزن بالاتر ـ دوم به حداقلرساندن هزینهی حمل در نهایت، برای حل مدل برنامهریزی خطی، از روش معیار جامع و نرمافـزار Gams استفاده شده است.
- Abstract
- Transportation expenses are included the great part of logistics total expenses and the final price. On the other hand, transportation is not just an expensive item and its specifications can be effective in increasing the whole supply chain competitive power. Therefore, the main anxiety of the organizations is managing the transportation activities. In this research, the design of IKCO. Export transportation consignments structure has presented. In this regard, two following problems are known as the main issues of the export transportation consignment: how to allocate consignment to the forwarders and forward the consignments through the cheap transportation lines. The integrated method has presented on the issue of making models and solving these two problems. This method has three main stages: the first stage includes the definition and the assignment of the company goals, the forwarders in any routes, transportation lines and forwarding the products. The second stage includes two parts: a) IKCO transportation management uses the questionnaire in the international forwarders pair comparison for any kinds of consignments based on transportation lines. b) The forwarders calculate the load weights (priority) in the transportation lines. There are two steps in the third stage of making a model of double goal linear planning, as follows: to maximize the allocation of heavy loads to the forwarders; to minimize the transportation expenses. Ultimately, the comprehensive criterion method and Gams software was used for solving the linear planning.