عنوان پایان‌نامه

بررسی استلزام های مفهوم انسان عامل در اندیشه اسلامی برای تبیین در دوران کودکی



    دانشجو در تاریخ ۰۶ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی استلزام های مفهوم انسان عامل در اندیشه اسلامی برای تبیین در دوران کودکی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58693
    تاریخ دفاع
    ۰۶ تیر ۱۳۹۱

    چکیده با نگاهی تحلیلی به مشکلات حاضر در دنیای تعلیم و تربیت کودکان چنین بر می آید که اتخاذ نگاه های نادرست انسان شناختی منجر به تبیین اهداف، اصول و روش های نادرست تربیتی می گردد که ماحصل آن آسیب های بسیار فردی یا اجتماعی در دوره ی کودکی و بزرگسالی افراد است. دیدگاه عاملیت انسانی که توسط باقری (1387) مطرح گردیده انسان را به منزله ی «عامل» فراتر از طبقه بندی های آیینی، جنسیتی، قومی و... معرفی می کند که با تکیه بر مبادی عاملیت خویش از جمله معرفت، گرایش، اراده و اختیار، اقدام به عمل می نماید و با آن اعمال هویت خود را رقم می زند. در پژوهش حاضر نیز که با استناد بر دیدگاه عاملیت شکل پذیرفته است، نگاه کودک شناختی بر این مبنا استوار گردیده است که کودک نیز همچون بزرگسال، مبادی عاملیت در هر سه حوزه ی معرفتی، گرایشی و ارادی را داراست اما به دلیل عدم رشد عقلانی و بلوغ فکری، این مبادی در او به شکل ناقص و تکامل نیافته ظهور دارند. بر اساس چنین نگاهی، هدف اصلی تربیت در این دوران، اتخاذ تمهیداتی در جهت رشد این مبادی و تکامل آنها در دوره ی بلوغ تبیین گردیده است. این پژوهش در ادامه با تبیین مبانی تربیتی در سه حوزه ی مذکور به این مهم دست یافته است که کودک، معرفتی عینی و سطحی نسبت به امور دارد و مبادی معرفت انتزاعی در او شکل نپذیرفته است. در حوزه ی گرایشی و ارادی نیز تسلط امیال بر او چنان قوی است که بی درنگ به شکل اراده بر انجام عمل در او ظهور می کند، اراده ای که از نوع اختیار نیست و بیش تر نمودی از کشش بسیار نسبت به امیال و علائق در اوست. لذا اصول تربیتی بر گرفته از این مبانی، همگی در جهت ایجاد فرصت ها یا فراهم کردن فضاهایی برای رشد مبادی عاملیت تبیین گردیده است. روش های تربیتی نیز به تناسب هر اصل و در راستای تحقق اصول ذکرشده تدوین شده اند. در پایان، با در نظر گرفتن اصول تربیتی برآمده از دیدگاه عاملیت، به عنوان نقاط سلامت تربیتی، دو محور مختلف آن در حوزه ی افراط و تفریط به عنوان آسیب های احتمالی ناشی از کژفهمی نسبت به این دیدگاه، مورد بررسی قرار گرفته است. کلمات کلیدی: انسان عامل، عاملیت، کودک، تربیت کودک، رشد و تکامل، تمهید
    Abstract
    Abstract Looking analytically at the recent problems in the world of children’s education, it seems that taking inappropriate anthropologic views leads to inappropriate educational objectives, principles and methods that cause many personal or social damages in people’s childhood and adolescence.” Human agency” presented by Bagheri (1387), looks at human being, beyond religious, sexual, national and etc, classifications and sees him as an” agent “performing based on his agency- knowledge, tendency and determination- and makes his identity with the help of actions. The viewpoint to the child in the current research is that the child has all the principles of agency including knowledge, tendency, and intention. However, these principles are not full-fledged in the child because of immature rational and mental growth. Based on this view, the main goal of education is to provide the growth of these capabilities and developing them and consider them as the end-points in the adolescence. This research also claims that the child has limited and objective knowledge toward the affairs and abstract knowledge has not been developed in him. In the tendency and intention field, domination of desires is so strong that they appear in the form of determination of action. What the child does cannot be understood in terms of choice but his or her deeds are based on inclinations and desires. So, all educational principles needed in this period are based on agency and they should provide opportunities or prepare conditions for the development of agency. Moreover, educational methods for every principle have been explained. At the end, educational principles based on agency are considered as the mean points and the two extreme points as the problematic states which are resulted from misunderstanding of this theory. Keywords: The human as agent, Agency, Child education, Growth and Development, preparation.