عنوان پایاننامه
انسان کامل در منطق الطیر عطار و قلعه سنت اگزوپری
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1393/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45699
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- مریم ممتحن فخرانی
- استاد راهنما
- فریده علوی
- چکیده
- جستجو? تربیت و دستیابی به " انسان کامل آرمانی "? همواره در حافظه تاریخی علوم انسانی منقش بوده است. چنین مبحثی که همواره درمتون ادبیات جهان مطرح بوده? موضوع تحقیق تطبیقی? انتخابی حاضر بر روی منطق الطیر اثر شاعر فارسی زبان : عطار و قلعه از نویسنده معاصر غرب : سنت اگزوپری می باشد. هر دو شاعر و نویسنده جهانی شناخته شده? نگاه تیزبین خود را معطوف قضیه کرده و بخش اعظمی از جهان بینی خود را که برای عطار? عرفان? و برای سنت اگزوپری? هستی گرایی? انسان گرایی و شاید نهایتأ عرفان? مطرح است را معطوف دیدگاه تکامل نوع بشر? می سازد. تحقیق حاضر? به مراحل? شرایط و الزامات گذشتن از حالت عمومی انسان به حالت محقق? خاص و کامل انسانی آرمانی پرداخته است. انسان کامل شایسته این لقب? قطعأ? از ویژگی های متمایز و برتری نسبت به توده مردم برخوردار بوده و وظایف و مسئولیت های ویژه ای را نسبت به خود? دیگری? جهان و خداوند بر دوش می کشد? که با چشم پوشی از آنها? بی شک از تعالی و تکامل وعده داده شده? فاصله خواهد گرفت. بدین ترتیب? برای حفظ و مراقبت از این عظمت روحی به زحمت دست یافته? خود را در فضایی مساعد و عالی? در مقیاس کمال روحی خویش? تعریف می کند. بنابراین? او مفروض بر بنای شهری رفیع? کامل و شکوفا? متناسب با ابعاد روحی خود است. برای تضمین جاودانگی رفعت در مقام انسان کامل? تأمل در پی ریزی جامعه آرمانی پایدار? مکفی به نظر نمی رسد? بر اوست جستجوی وجودی برتر و متعالی که نه تنها کمال و عظمت شخص انسان کامل و شهر آرمانی? بلکه? تداوم و تسری آنها را در زمان و مکان تضمین کند? و این حقیقت جز در وجود خداوند محقق نخواهد شد.
- Abstract
- La recherche, l'éducation et l’accès à l'«Homme idéal», sont inscrits dans la mémoire historique de toutes les sciences humaines. Ce thème toujours présent dans la littérature universelle, sera sujet de notre étude comparative dans: Mantiq-ot-tayr et Citadelle, les œuvres sélectives du poète persan: Attar, et de l'auteur contemporain occidental: Saint-Exupéry. Les deux universellement connus, portent leurs regards vigilants sur la question, et l'une des grandes parties de leurs idéologies, mystique pour l'un – Attar – et existentialiste, humaniste et peut-être aussi mystique pour l'autre – Saint-Exupéry – s'occupe par leurs visions visées vers le comment de l'accomplissement de l'espèce humaine. Nous traverseront donc par le travail de recherche présent, les étapes, conditions et exigences de passer de l'état commun de l'homme à l'état de se faire réalisé, particulier et donc accompli de l'Homme singulier et Devenu. Ce dernier pour être digne de s'appeler de cet intitulé s'approprie des spécificités distinctives et souveraines envers la masse et s'endosse certains devoirs et missions vis-à-vis de soi, de l'autrui, du monde, de Dieu : sans l'engagement auxquels, il s'éloigne de la transcendance et de la perfection désirées. C'est ainsi qu'il se voit obligé pour surveiller à se réserver la Grandeur durement acquise, de s'inscrire dans un milieu propice et sublime, aux dimensions de son être parfait. Il est donc estimé d'ériger une Cité aussi épanouie et perfectionnée que son âme. Pour garantir l'éternité de cette excellence d'Homme, il ne suffit pas de penser à une société idéale stable, mais il lui faut un Etre suprême, éminent et garant non seulement leur perfection et grandeur – celles de la Cité et de l'Homme – mais aussi leur continuité dans l'espace et le temps ; le fait ne se réalise qu'en Dieu.