بررسی رابطه بین اعتماد متقابل کارکنان و مدیران و تسهیم دانش در سازمان جهاد کشاورزی استان قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54608
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد حضوری
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- چکیده مسأله دانش و مدیریت آن مسأله ای مهم در دستیابی سریعتر، کم هزینه تر، و موفقیت آمیز تر سازمان ها به اهداف از پیش تعیین شده آن ها می باشد. به گونه ای که بسیاری اوقات مدیریت دانش صحیح و ناصحیح در دو سازمان می تواند باعث تفاوت زیاد آن ها در میزان دستیابی به اهدافشان باشد. رفتار تسهیم دانش به عنوان محصول و ثمره اصلی مدیریت صحیح دانش در پنج مرحله در کارکنان یک سازمان شکل می گیرد. نگرش ها، هنجار های ذهنی، احساس کنترل ادراک شده آن ها نسبت به تسهیم دانش و بعد از این ها قصد مندی و اقدام به تسهیم دانش. و یکی از عوامل مهم شکل گیری این پنج مرحله اعتماد میان کارکنان است. در همین راستا این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتماد و تشکیل دهنده های رفتار تسهیم دانش در کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استاد قم انجام شده است. بدین منظور مدلی مرکب از نظریه رفتار تسهیم دانش آجزن و نظریه اعتماد دو مولفه ای مک آلیستر طراحی شده و با توزیع پرسشنامه های این دو مدل میان کارکنان سازمان روابط بین تک تک مولفه های دو نظریه بررسی شده است. در این پژوهش به منظور اعتبار سنجی مدل مفهومی تحقیق از نرم افزار LISREL استفاده شده است که برازش مدل مورد تأیید قرار گرفت. دادههای پرسشنامه نیز با کمک نرم افزارهای LISREL و SPSS مورد تحلیل قرار گرفت که بر مبنای نتایج بدست آمده رفتار تسهیم دانش و اعتماد دارای وضعیتی نسبتا مطلوب بودند و فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی از 10 فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. در پایان تحقیق نیز پیشنهاداتی در جهت بهبود هر چه بیشتر اعتماد در جهت افزایش بروز تسهیم دانش در سازمان مذکور ارائه شده است. واژگان کلیدی: مدیریت دانش، تسهیم دانش، ، نظریه رفتار طراحی شده، اعتماد، اعتماد مبتنی بر عاطفه و شناخت.
- Abstract
- Knowledge and its management is an important issue of an organization in achieving faster, less expensive and more successful to its predefined goals. So that good and bad knowledge management in two organizations can be the only cause of difference of them in level of achievement to their goals. Knowledge sharing as the main result and the most important outcome of proper knowledge management, formed in five phases in employees in an organization. These five phases are: their attitude, subjective norms and perceived control toward knowledge sharing and their intention and action to knowledge sharing. And of important factors in shaping of these five phase is the trust between employees. Therefore present study is conducted to examine the relationship between trust and knowledge sharing behaviors in Qom Agricultural Jihad Organization employees. LISREL software is used to measure the validity of research conceptual model which confirmed the fitness of the model. Questionnaire data were analyzed by LISREL and SPSS software. According to the results, trust and knowledge sharing behavior were in a suitable status and the main research hypothesis was supported. Eight of ten Secondary hypotheses were supported too. Finally, recommendations are provided to improve leader empowering behaviors with regard to rumor management in studied organization. Keywords: Knowledge management, Knowledge sharing, Affect based trust, Cognition based trust.