بررسی جامعه شناختی رابطه ی تجربه ی گردشگری و هویت اجتماعی (هویت ملی، هویت مذهبی و هویت جهانی) مطالعه ی موردی شهر شیراز
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4487;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56690
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سیده سمیه هاشمی
- استاد راهنما
- ملیحه شیانی
- چکیده
- تعامل بین انسانها گونههای متفاوتی دارد که یکی از مهمترین انواع آن، گردشگری و سفر است. گردشگری اثرات و نتایج متفاوتی هم از نظر اجتماعی و هم از نظر روانی بر انسان و زندگی او دارد. یکی از نتایج و محصولات سفر، تجربهی گردشگری است که این تجربه میتواند در دراز مدت و در شرایط متفاوت بر شخصیت انسان، جهانبینی و هویت او اثرگذارد. رابطهی بین تجربهی گردشگری و انواع هویت اجتماعی (ملی، مذهبی و جهانی) موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.در این مطالعه از نظریهی هویت شلدون استرایکر و تجربهی گردشگری اریک کوهن استفاده شده است. این پژوهش با رویکرد کمی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با 378 نمونهی آماری در میان شهروندان 4 منطقه از شهر شیراز انجام شده است. با توجه به اینکه متغیر وابسته از سه بعد تشکیل شده است. در این تحقیق از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شده است. البته برای آزمون ابعاد به صورت جداگانه نیز از تحلیل واریانس تکمتغیره (آنوا) نیز استفاده شد و برای تحلیل تأثیر جمعی و فردی دو یا چند متغیر مستقل بر روی تغییرات متغیر وابسته از رگرسیون و تحلیل مسیر مدل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که سه متغیر هویت فردی (310/0Beta= )، هویت جمعی (223/0Beta= )، تجربهی تجربی (318/0Beta= )، سازهی خاطره (227/0Beta= )، سن (261/0Beta= )، گرایش به سفر فرهنگی (112/0Beta= ) و گرایش به سفر مذهبی (238/0Beta= ) بیشترین تأثیر مستقیم و مثبت را بر هویت اجتماعی داشتهاند. در همین راستا متغیرهای تجربهی وجودی (342/0-Beta= ) و سازهی رضایت (185/0-Beta= ) بیشترین تأثیر مستقیم و منفی را بر هویت اجتماعی داشتهاند. با توجه به یافتههای پژوهش نیز پیشنهادها و راهکارهای پژوهشی و راهبردی ارائه شد. واژگان کلیدی: "تجربه گردشگری، گردشگری، تجربه، هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت مذهبی، هویت جهانی، شلدون استرایکر، اریک کوهن، آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)، رویکرد کمی"
- Abstract
- There is sorts of interactions among humans that one of most important one is traveling and tourism. Tourism has different socio-psychological effects and consequences on humans and their lives. One of the tourism consequences and products is tourism experiences that can affect humans' personality, worldview and identity in different and long-term periods. The relationship between tourism experience and social identity sorts (national, global and religious) is the topic that discussed in this study. This study has used Sheldon Stryker and Erik Cohen theories. This study by quantitative approach and questionnaire among 378 citizens in four districts of Shiraz city performed. Because of three-dimensional dependent variable, this study has used MANOVA. Also for testing the each dimensions separately, ANOVA has used and for analyzing the impact of independent variables on variation of dependent variable, multivariate regression and path analyses have used. The results have shown that seven variables including personal identity (Beta=0.310), collective identity (Beta=0.223), Experiential experience (Beta=0.318), memory construct (Beta=0.227), age (Beta=0.261), tendency toward cultural traveling (Beta=0.112) and tendency toward religious traveling (Beta=0.238) have the highest direct and positive impact on social identity. In this way, two variables including existential experience (Beta=-0.342) and satisfaction construct (Beta=-0.185) have highest direct and negative impact on social identity. Based on results, suggestions and strategic solutions presented. Key words: "Tourism Experience, Tourism, Experience, Identity, Social Identity, National Identity, Religious Identity, Global Identity, Sheldon Stryker, Erik Cohen, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA), Quantitative Approach".