عنوان پایاننامه
شبیه سازی شرایط بهینه اقلیمی در فضاهای باز شهری ( میدان تجریش . سه راه آذری )
- رشته تحصیلی
- جغرافیای طبیعی-اقلیم شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56111;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1704
- تاریخ دفاع
- ۱۷ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه تقی پورنیاسر
- استاد راهنما
- علی اکبر شمسی پور
- چکیده
- چکیده: شهر و اقلیم دو سامانه انسان¬ساخت و طبیعی هستند که در مواجه با هم تاثیرگذاری متقابلی بر یکدیگر دارند در طراحی فضاهای مختلف شهر؛ نظیر ساختمانها، فضاهای سبز، معابر و غیره علاوه بر توجه به کیفیتهای عملکردی، بصری و زیباشناختی، توجه به ویژگی¬های آب و هوایی شهر و رعایت ضوابط طراحی اقلیمی ضروری است؛ بیتوجهی به این مسأله مشکلات خاصی را در شهرها و فعالیتهای مختلف درون آنها ایجاد کرده است. در میان همه عناصر شهری، معابر بیش از هر عنصر محیطی فضای شهری از ویژگی¬های جوی و اقلیمی محیط تاثیر می¬پذیرد. بطوری که شهروندان برای تعاملات و ارائه نقش اجتماعی و اقتصادی به تردد در معابر نیازمندند. لذا شرایط آسایشی حاکم بر معابر، می¬توانند بطور قابل¬توجهی بر الگوهای رفتاری و روانی عابران و شهروندان تاثیر¬گذار باشند. مسلم است که در هر شرایط اقلیمی، امتیازها و محدودیت¬هایی برای فعالیت شهروندان وجود خواهد داشت؛ لذا شناخت محدودیت¬ها و امتیازهای اقلیمی حاکم بر هر منطقه و شهر می¬تواند برنامه¬ریز و طراح شهری را به سوی طراحی شهری با هویت محیطی و اقلیمی راهنمایی نماید. در این ارتباط توجه به عناصر جوی موثر در ایجاد آسایش اقلیمی و حرارتی بسیار حائز اهمیت است. عناصری از قبیل دما و رطوبت هوا، تابش آفتاب، بارش، سرعت و جهت وزش باد می توانند مهمترین عناصر کنترل کننده شرایط آسایشی محیط باشند. این عناصر در فضاهای شهری به شدت از عناصر محیط انسان¬¬ساخت شهری، همچون پراکنش فضاهای سبز، الگوی توده¬گذاری، جهت¬گیری و عرض معابر، نوع مصالح بستر و جداره¬های متصل به معابر و ترافیک عبوری خیابان¬ها تاثیر می¬پذیرند. مدلهای عددی اقلیمی در مقیاس خرد این امکان را فراهم میسازند تا سناریوهای طراحی مختلفی را پایهریزی نمایند تا بدین روش تصمیمگیریهای مرتبط با طراحی شهری را بهینهسازی نمایند. به طور ویژه در زمینه آب و هواشناسی شهری، فراوانی فرآیندهای فیزیکی و نیز تعداد برهم کنشهای غیر خطی، امکان ارزیابی تاثیرات ناشی از تغییرات و اصلاحات را، بدون به کارگیری سامانه¬های خبره از قبیل نرم افزارهای مدلسازی عددی، غیر ممکن میسازد Michael Bruse, 2009)). پژوهش پیشرو تلاش میکند تا با کمک گرفتن از مدل عددی خرداقلیم و همچنین پارامترهای اقلیمی موجود، به شبیه¬سازی شرایط بهینه اقلیمی در دو محدوده، سه راه آذری و میدان تجریش و
- Abstract
- The city and the climate are two human-made and natural systems which has reciprocal effect on each other. In designing the various spaces of the city such as buildings, green spaces, pathways, etc. besides paying attention to the performance, visual and aesthetic qualities, it's necessary to consider the climatic features and observe the rules of climatic designing; neglecting this issue has made special problems in the cities and the activities in them. Among all the urban elements, the pathways, more than any other environmental element, are being affected from atmospheric and climatic features, as the citizens need to walk in the pathways for their interaction and presenting their social and economical role. Therefore, the comfortable conditions in the pathways can significantly affect the passengers and citizens' behavioral and psychological models. It is obvious that in any climatic condition, there will be some privileges and limitations for citizens' activities, so knowing the climatic limitations and advantages governing each region and city can lead the programmer and urban designer to design a city with environmental and climatic identity. Considering the effective atmospheric elements in making the climatic and thermal comfort is so important in this issue. Elements such as temperature and humidity, sun radiation, raining, and the direction and speed of wind can be the most important features for controlling the comforting conditions of the environment. In urban spaces, these features get influenced drastically by the elements of urban human-made environment like green spaces distribution, flow of investment model, the pathways width and direction, the substance of bed materials and the linking wall to the pathways and passing traffic of the streets.