عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ی نوسازی و تغییر نوسازی نگرش ها و رفتارهای دینی جوانان شهر و روستاهای سنندج



    دانشجو در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه ی نوسازی و تغییر نوسازی نگرش ها و رفتارهای دینی جوانان شهر و روستاهای سنندج" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54174;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4492;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4492
    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    حسین میرزائی

    چکیده «دینداری» به عنوان یکی از بنیادی‌ترین عناصر فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی کردستان، در گذار تاریخی خود با «نوسازی» که فرآیندی ناتمام و امری «بیرونی» است؛ همواره با این سوال مواجه بوده است که فرآیند نوسازی چه تأثیری بر میزان دینداری کنشگران خواهد داشت؟ پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی میان نوسازی و تغییر نگرش‌ها و رفتارهای دینی جوانان در شهر و روستاهای سنندج می‌پردازد. این پژوهش به روش پیمایشی در سطح شهر و شش روستای سنندج انجام گرفته است. به منظور آزمون فرضیه‌ها، 583 نفر از جوانان(29-18) شهر و روستا به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند؛ و پرسشنامه‌های مربوط به سنجش میزان دینداری (براساس مقیاس دینداری گلاک و استارک) ، میزان نوگرایی(براساس ملاک‌های اینکلس، اسمیت و شارما)، میزان کیفیت زندگی(پرسشنامه‌ کیفیت زندگی سازمان جهانی)، میزان سرمایه‌ی اجتماعی و نیز با بهره¬گیری از اندیشه¬های برگر در باب حاملان ثانوی نوسازی، پرسش‌های مربوط به متغیرهای شهرنشینی، تحصیلات و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی(محدود به ماهواره و اینترنت) توسط آنان تکمیل گردید. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که نوسازی با دینداری رابطه‌ی معنادار و معکوس دارد. به طوری که جوانانی که بیشتر از نوسازی متأثر بوده‌اند دارای تعلق و پایبندی دینی کمتری هستند و سبک دینداری آن‌ها از انحصارگرایی دینی به سمت شمول‌گرایی و تکثرگرایی دینی در جریان است. از میان متغیرهای بررسی شده در تحلیل مسیر، «جهت‌گیری علمی» و «جهت‌گیری استقلال‌طلبانه» به عنوان مؤلفه‌های نوگرایی و «شهرنشینی» بیشترین قدرت پیش‌بینی میزان دینداری را دارا بودند. در بین روستاهای مورد بررسی نیز نتایج نشان داد که تفاوت میانگین میزان تعلق و پایبندی دینی به لحاظ آماری معنی‌دار است اما این تفاوت لزوماً ناشی از فاصله زمانی یا میزان دسترسی روستاها به شهر سنندج نبوده است بلکه بیشتر ناشی از جریانات تاریخی و ناسیونالیسم قومی می¬باشد.
    Abstract
    Abstract Modernization in Kurdistan as an uncompleted process , in it’s historical transition , by religiousness which is the strongest and the most fundamental current cultural and social element , has encountered the researchers with this question that “ What kind of effect has the process of modernization on the rate of religiousness of people? “ This study investigates the relationship between modernization and changing the attitudes and religious behaviors of the young people in the city of Sanandaj and the villages around it. This study was conducted in measuring method in Sanandaj and six villages around it. To assess the theories , 583 of young people ( between 18-29 years old ) in the city and villages were selected by cluster sampling method and also questionnaires related to assess the rate of religiousness ( according to Glock and Stark religiousness scale ) , the rate of modernity ( according to Inkeles , Smith and Sharma ) , the quality of life ( the questionnaire of WHOQQOL – BREF ) ,the rate of social capital and also with using of Berger’s method about “the secondary carriers of modernization “ , the questions about the variables of urbanization , education and the rate of using of mass media ( limited to satellite and internet ) were filled by them. The results of the data showed that the modernization has a meaningful and reverse relationship with religiousness so that the young people who were more affected by modernization had less religious consideration and dependency. Among the studied variables in Path Analysis , “ scientific orientation “ and “ independence orientation “ as elements of modernity and urbanization had the highest forecasting ability to religiousness rate. Key words: modernization, religious, secularization, quality of life, mass media, urbanization