عنوان پایاننامه
ارزیابی راهکار اعمال محدودیت طرح ترافیک در جهت بهبود انتشار آلاینده های هوا در کلانشهرها مطالعه موردی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست -آلودگی هوا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1373;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72019;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1373;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72019
- تاریخ دفاع
- ۱۴ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- عزالدین قنبری جلودار
- استاد راهنما
- خسرو اشرفی
- چکیده
- ایجاد محدوده طرح ترافیک جهت کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی به منظور کنترل تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی کلان¬شهر تهران از سال 1358 به اجرا گذاشته شده است. اجرای این طرح به مدت بیشتر از 30 سال موجب انتقال مراکز فعالیت از محدوده طرح ترافیک و رشد مراکز فعالیت در حاشیه طرح فعلی گشته است. طرح زوج و فرد نیز در سال 1386 با هدف کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر و بهبود وضعیت آلودگی هوا در محدوده ای گسترده تر از محدوده طرح ترافیک فعلی به اجرا گذاشته شد. بررسی تاثیر تغییر محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بر وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران مستلزم استفاده از مدل هایی مناسب برای برآورد وضعیت حمل و نقلی و همچنین برآورد میزان انتشار آلاینده ها از وسایل نقلیه در حال تردد در این شهر می باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر اجرای تغییر محدوده های طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بر میزان انتشار آلاینده منواکسیدکربن و ذرات معلق در محدوده های مرکزی و کل شهر تهران می باشد. در این تحقیق اطلاعات سیستم حمل و نقل و ترافیک از مدل شبیه سازی شده حمل و نقل و ترافیک شهر تهران استخراج و مدل های برآورد میزان انتشار آلاینده ها نیز با توجه به اطلاعات حاصل از اندازه گیری انتشار آلاینده ها از وسایل نقلیه مختلف در کلانشهر مورد مطالعه ایجاد شده است. با ایجاد این مدل ها امکان بررسی گزینه های مختلف در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران امکان پذیر خواهد بود. نتایج حاصل از بررسی انجام شده بیانگر تاثیر بسزای گسترش محدوده های طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بر انتشار آلاینده منواکسیدکربن و ذرات معلق به عنوان مهمترین آلاینده های هوا موجود در شهر تهران می باشد.
- Abstract
- The restricted zone project implemented for decreasing traffic in central part of Tehran metropolis since 1979. But implementation of this project more than 30 years had led to development of zones changing of many trips pattern in out of restricted area, and increase survey of some vehicles in the city area. Odd and even restricted zone implemented for reducing traffic and air pollutants emission since 2007. Use of suitable simulation for assessment of transportation system and amount of pollutants emitting from transportation system is important for exploring the effect of extension of restricted area. In addition, assessment of pollutants emission requires generating of suitable model for estimating emission of transportation system. In this study, the information of transportation system obtained from the simulated model of traffic and transportation system of Tehran. Estimating model of pollutants emission calibrated by emissions data of different vehicles. It will be possible to assessment different options in transportation simulated model of Tehran by calibrated model of pollutants emission. The results of this research demonstrates the considerable effects by extension of restricted area on emission of monoxide and particulate matters emission in Tehran city, which are the most important pollutants in this city. Key words :air pollution, transportation, pollutants emission, odd and even zone, traffic restricted area