ارزیابی وب سایت ها و وبلاگ های گردشگری ایرانی برای ژیدا کردن میزان تطابق یا عدم تطابق آنها با نیاز مخاطبانشان
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4429;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54540
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- نعیمه لشکری
- استاد راهنما
- پویا علاء الدینی
- چکیده
- هدف از این مطالعه، ارزیابی کیفیت وبسایتها و وبلاگهای گردشگری ایرانی به عنوان قالبهای اصلی فضای مجازی گردشگری کشور، از منظر مخاطبان است. برای انجام ارزیابی به صورت سازماندهی شده و هدفمند نیاز داریم تا آن را بر پایه معیاری (مجموعه ای از نماگرها) هدایت کنیم. از این جهت، تحقیق در دو مرحله انجام شده است، در مرحله اول نماگرها را به دست آورده ایم و در مرحله دوم، 8 موردی را که به صورت هدفمند انتخاب شده اند، بر پایه نماگرهای به دست آمده از مرحله اول ارزیابی کرده ایم. برای به دست آوردن نماگرها، در آغاز، نکات حائز اهمیت را از مرور متون استخراج کرده ایم، سپس از آنجائیکه متون استفاده شده خارجی هستند، در پیوند با هدف تحقیق، اهمیت نکات به دست آمده را به عنوان ملاک ارزیابی فضای مجازی گردشگری ایران در دو مرحله مورد آزمون قرار داده ایم، ابتدا 100 پرسشنامه در محیط گوگل داکس از مخاطبان فضای مجازی گردشگری ایران جمع آوری شده است و پس از آن بحث گروهی متمرکز با شرکت 5 نفر از متخصصان این حوزه برگزار شده است. در نهایت 14 نماگر تایید شده اند که ارزیابی بر پایه آنها به خوبی نشان دهنده سطح کیفیت فضای مجازی گردشگری ایران از نگاه مخاطبان آن خواهد بود. در مرحله دوم تحقیق، 8 مورد منتخب بر پایه نماگرهای به دست آمده از مرحله اول ارزیابی شده اند. نتایج نشان می دهد که کاربران ایرانی از مزایای استفاده از اینترنت برای امور مربوط به سفر آگاهی دارند و در نتیجه علاقمند به استفاده از این فناوری هستند، اما در جریان استفاده از وب سایتها و وبلاگهای گردشگری، مزایای متصورشان را دریافت نمی کنند. علی رغم اینکه فضای مجازی گردشگری ایران هنوز به مرحله تعامل با کاربر وارد نشده است و بیشتر به عنوان منبع کسب اطلاعات، ایفای نقش می کند، اما در این نقش نیز به خوبی عمل نمی کند، چراکه اغلب اطلاعات منتشر شده در وبسایتهای گردشگری، کپی شده، کلیشه ای و ناقص هستند، در مجموع مطالعه نشان می دهد که سطح کیفیت فضای مجازی گردشگری ایران پایین تر از آن است که کاربران آگاه و فعال امروزی اینترنت در ایران طلب می کنند. کلید واژه ها: گردشگری، اینترنت، ایران، وبسایت، وبلاگ، ارزیابی، فضای مجازی
- Abstract
- The purpose of this study is to probe the quality of Iranian tourism websites and blogs as the main frameworks of tourism cyberspace, from the users’ point of view. In order to do assessment systematically and purposefully, it is necessary to conduct a scale-based evaluation. Therefore, this research was carried out in two phases. In the first phase, we created indicators, then in the second phase, 8 cases that selected purposefully evaluated by indicators derived from the first phase. To reach the indicators, a set of preliminary indicators were extracted from a literature review, since the literature were not domestic, indicators were subsequently tested and refined using a questionnaire-based survey of 100 users at Google Docs and a focus group study of 5 experts. Finally, 14 indicators were verified, the finalized indicators were then used to evaluate 8 selected websites in second phase. Results indicate that the Iranian users are aware of the advantages of using internet in tourism related matters. Although they are interested in using such a technology, they do not achieve the expected advantages in using the tourism websites and blogs. The examined websites have not yet entered the interactive stage and are only providing basic information. Yet, the information they provide is often deficient, copied from elsewhere, or stereotypical. Overall, these Iranian tourism-related websites need to improve their quality in order to satisfy their increasingly sophisticated audiences. Keywords: Tourism, Internet, Iran, Website, Blog, Assessment, Cyberspace