مکان یابی جایگاه سوخت CNG با استفاده از مدل مکان یابی جریان سوخت گیری FRLM در جاده های برون شهری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55010
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا ساده وند
- استاد راهنما
- عالیه کاظمی
- چکیده
- یکی از مسائلی که اکثر اوقات در صنعت با آن مواجه می¬شوند، بهینه¬کردن مکان مراکز فعالیت است. انسان در جهت تحمل هزینه کمتر، حصول سود بیشتر و سهولت دسترسی به منابع، مکان فعالیت خود را انتخاب می¬نماید. با پیچیده¬تر شدن عوامل موثر در مکان¬یابی، مدیران نا¬چار به استفاده از روش¬های علمی و مدرن هستند. استفاده از گاز طبیعی فشرده در حمل و نقل به عنوان سوختی پاک در سراسر دنیا در حال افزایش است. با رشد روز افزون وسایل نقلیه در ایران و به دلیل بالا بودن هزینه¬های احداث جایگاه¬های CNG، مکان¬یابی مناسب و بهینه این جایگاه¬ها از اهمیت ویژه¬¬ای برخوردار است. مدل FRLM یکی از مدل-هایی است که اخیرا به منظور مکان¬یابی جایگاه¬های سوخت مطرح¬ شده است. در این تحقیق جایگاه-های سوخت CNG در پنج مسیر اصلی برون¬شهری تهران شامل مسیرهای تهران- قزوین، تهران- فیروزکوه، تهران- سمنان، تهران- ساوه و تهران- قم، با استفاده از مدل مکان¬یابی جریان سوخت¬گیری، مکان¬یابی شده است. نتایج نشان داد بهترین مکان انتخابی برای احداث جایگاه CNG در پنج مسیر برون شهری تهران عبارتند از: مکان انتخابی در مسیر تهران-¬ قزوین واقع ¬در آبیک تقاطع آزادراه تهران- ¬قزوین و بلوار امام خمینی آبیک با مختصات جغرافیایی (50.544305،36.048197)، مکان انتخابی در مسیر تهران- فیروزکوه واقع در انتهای آزادراه تهران- پردیس ورودی جاده دماوند قبل از آتش نشانی بومهن با مختصات جغرافیایی (51.847229 ،35.73871)، مکان انتخابی در مسیر تهران- سمنان واقع ¬در پمپ¬بنزین ¬¬ایوانکه¬ در ¬کمربندی ¬¬ایوانکه¬ با¬ مختصات جغرافیایی (52.05004 ،35.354126)، مسیر تهران- ساوه در پمپ¬بنزینی واقع در آزادراه تهران- ساوه با مختصات جغرافیایی (50.421495 ،34.996183) و در نهایت مکان انتخابی در مسیر تهران- قم واقع¬ در آزادراه خلیج¬فارس نرسیده به کمربندی ¬دوم تهران با مختصات جغرافیایی (51.2975505 ،35.511566) می¬باشد.
- Abstract
- One of the problems that is frequently encountered in industry is finding the best locations as activity centers. People select the best places to bear lower costs; achieve greater profitability and ease access to resources. Considering more complex factors in location problems, managers have to use modern scientific methods to find the best places. The use of compressed natural gas as a clean fuel in transportation sector is growing around the world. Moreover, regarding the growth of vehicle uses in Iran and due to the higher initial investment requirements, finding the suitable locations is an important issue. The FRLM is one of the models has been proposed to locate the position of the fuel recently. In this study, finding the best CNG locations for five major suburban routes of Tehran consist of Tehran–Qazvin; Tehran–Firoozkooh; Tehran–Semnan; Tehran–Saveh and Tehran–Qom has been studied using the Flow-Refueling Location Model. The results show that the selected place to build CNG station in Tehran–Qazvin route is in the Abyek with geographical coordinates (36.048197, 50.544305); the selected place to build CNG station in Tehran–Firoozkooh route is at the end of Tehran–Damavand road before the Boomehen fire station with geographical coordinates (35.73871, 51.847229); the selected place to build CNG station in Tehran–Semnan route is in the Ayvankh petrol station in the beltway Ayvankh with geographical coordinates (35.354126,p 52.05004); the selected place to build CNG station in Tehran–Saveh route is in the petrol station that is Tehran–Saveh freeway with geographic coordinates (34.996183, 50.421495) and the selected place to build CNG station in Tehran–Qom route is in the Persian Gulf freeway before the second Tehran beltway with geographic coordinates (35.511566, 51.2975505).